Skip to main content

Preview: Intercity Nieuwe Generatie

thumb ic1Vanaf 2021 moet hij over de HSL gaan rijden tussen Amsterdam en Breda: de Intercity Nieuwe Generatie. NS bood vandaag alvast een kijkje in de nieuwe trein.

De nieuwe Intercity's, gemaakt door het Franse Alstom, zijn samen goed voor 25.000 extra zitplaatsen. De enkeldeks treinen gaan straks rijden op de HSL met een snelheid van maximaal 200 kilometer per uur. In de Wagenwerkplaats in Amersfoort presenteerde NS vandaag een mockup: een model op ware grootte van de trein. De daadwerkelijke productie is inmiddels ook begonnen, maar in dit stadium is er dus nog wel het een en ander aan te passen.

Zones

Met comfortabele, brede stoelen is de trein duidelijk gemaakt voor een wat langer verblijf. Naast wifi heeft de trein ook stopcontacten en USB-laders: in de 1e klas heeft iedere stoel een eigen stopcontact en USB-lader, waar dit in de 2e klas met een andere zitplaats moet worden gedeeld. De trein is opgedeeld in de drie zones die we inmiddels vaker zijn tegengekomen: stilte, werken en ontmoeten. De kunst op de deuren, geïnspireerd op geluidsgolven, opstelling van de stoelen en gebruik van verlichting sluiten allemaal aan op het soort zone de reiziger betreedt. In de werkzone heeft dat geleid tot een nogal kil, blauw licht dat in de uiteindelijke trein wellicht nog iets wordt aangepast.

Toegankelijkheid

Met bij iedere deur een uitschuiftrede en led-verlichting in de opstapjes, is de nodige aandacht besteed aan toegankelijkheid. De Intercity voorziet in speciale ruimtes voor het plaatsen van rolstoelen, scootmobielen of fietsen. Ook de bagageplank is zeer ruim en goed bereikbaar, wat ook de nodige nadelen kent: tijdens de eerste kennismaking met de nieuwe trein werd er door het testpubliek al veelvuldig het hoofd gestoten aan het tamelijk lage bagagerek.

Toiletten

In een trein hoort natuurlijk een toilet. De Intercity is voorzien van meerdere reguliere toiletten en kent daarnaast ook een extra toegankelijk toilet. De toiletten zijn een lust voor het oog voor wildplassers: de muren vormen een indrukwekkend panoramalandschap. Ironisch genoeg brengt de NS-reiziger zo in het toilet straks alsnog per trein een bezoek aan Hoek van Holland. Voor de mannen is een urinoir geplaatst, wel is deze aan de kleine kant dus dit vereist bij een snelheid van 200 km/u mogelijk wat extra concentratie.

Eerste reacties

De eerste reacties van reizigers lopen uiteen van “een kruising tussen de Fyra en Thomas de trein” tot “wat een geweldige neus!”. De kop van de trein is inderdaad een opvallende verschijning en doet enigszins terugdenken aan het ontwerp van de Fyra. Bijnamen die al voor de trein zijn geopperd zijn onder meer ‘de wasbeer’, ‘de meeuw’, ‘Zorro’ en ‘de bij’. Uiteindelijk is het uiterlijk natuurlijk minder belangrijk dan het comfort en dat lijkt bij deze trein zeker in orde te zijn. Nu maar hopen dat NS en ProRail snel beter gaan presteren op de HSL, zodat de reiziger hier straks volop van kan profiteren. Aan de nieuwe Intercity zal het in ieder geval niet liggen.

Klik op een foto om een grotere versie te bekijken

ic10  ic2   ic4
     
 ic3  ic5  ic6
     
ic7 ic8 ic9