Regeerakkoord 2017: voor- en nadelen voor de OV-reiziger
Duurdere bus- en treinkaartjes maar wel investeringen: het nieuwe regeerakkoord kent de nodige plus- en minpunten voor de OV-reiziger. Rover zet de belangrijkste op een rij:
Integratie regionaal OV
Rover heeft in haar visie Ordening begint met Regie aangeven dat vroegtijdig moet worden begonnen met het uitwerken van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. De nieuwe coalitie is het met Rover eens dat trein en regionaal OV moet worden geïntegreerd. Ze schrijft: “Om tot een regionaal geïntegreerd aanbod van trein, tram/metro en bus te komen worden meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toegevoegd aan regionale OV-concessies”. Dat zou onder andere in Noord-Nederland en Twente het geval kunnen zijn.
Duurdere kaartjes
De BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover. Sterker nog, de koffie en het croissantje voor onderweg krijgen te maken met dezelfde prijsverhoging. Dagelijkse benodigdheden zullen door het kabinet zwaarder worden belast. Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig.
ProRail
De omvorming van ProRail naar een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) zorgt vooral voor een andere aansturing, terwijl niet de aansturing het probleem is maar de dagelijkse operatie. De reiziger is gebaat bij minder verstoringen en kortere werkzaamheden. Teleurstellend is dat de nieuwe regering alleen schrijft dat de omvorming geen gevolgen heeft voor werknemers. Over de reiziger wordt niet gesproken. Rover roept de nieuwe regering dan ook op om vast te houden aan de onderbouwde mening van de spoorsector: handen af van ProRail.
Investeringen
De reizigers in de steden gaan er op vooruit. Er komt éénmalig 2 miljard euro beschikbaar om de infrastructuur uit te breiden, dit geld is bestemd voor zowel wegen als OV zoals lightrailverbindingen. Rover is verheugd dat het nieuwe kabinet extra investeert. Maar zal het genoeg zijn? Volgens de Mobiliteitsalliantie is er 1 miljard per jaar nodig.