Skip to main content

RAR pleit voor Amsterdams metronet zonder extra overstappen

thumb OV in AmsterdamDe reizigersadviesraad (RAR) pleit ervoor om de huidige metroverbindingen in Amsterdam te handhaven en wijst het voorstel van GVB, waarbij vaker dan nu tussen metro's moet worden overgestapt, met klem af.

Op 17 oktober behandelt de raad van de vervoerregio Amsterdam een voorstel over de toekomstige lijnvoering van de metro wanneer de Noord/Zuidlijn aan dit net wordt toegevoegd in juli 2018. Het GVB heeft de voorkeur om in dit metronet de verbinding Amsterdam Zuid - Amstelstation – Amsterdam Centraal te schrappen. Reden is om op die manier op andere lijnen, zoals ringsneltram 50 en de Geinlijn, een hogere frequentie dan nu te kunnen rijden en te voorkomen dat metrolijnen op elkaars traject moeten invoegen.

Vaker overstappen

De RAR bepleit de huidige metroverbindingen te handhaven en wijst de lijnvariant waarbij vaker dan nu tussen metro's moet worden overgestapt, met klem af. Reizigers uit bijvoorbeeld Amstelveen of Buitenveldert moeten volgens het voorstel van het GVB straks twee keer overstappen als de nieuwe Amstelveenlijn gaat rijden. In het voorbeeld van de verbinding tussen station Zuid en het Amstelstation /Centraal station zou de reiziger voortaan vanaf station Zuid eerst naar de Van de Madeweg moeten reizen om daar over te stappen op een lijn naar Amstel en CS. "GVB stelt dat op deze verbinding met de komst van de Noord/Zuidlijn minder reizigers komen, maar wij zien juist dat door bijvoorbeeld de Hogeschool Amsterdam en het toenemende gebruik van station Zuid het aantal Reizigers hier hoog ligt en zelfs gaat toenemen”, aldus Chris Vonk die namens Reizigersvereniging Rover in de RAR zitting heeft.

Bovendien, zo stelt Lex Hendriksen die namens gehandicaptenorganisaties lid is van de RAR, is het overstappen bij de Van de Madeweg niet te doen voor mensen met een beperking zoals blinden en slechtzienden: het station Van de Madeweg is hier helemaal niet op ingericht. Voor deze groep reizigers wordt het Amstelstation, met alle instellingen die daar zijn, vanuit Amsterdam Zuid op deze manier onbereikbaar.

Kapitaalverspilling

Verder wijst de RAR op de kapitaalverspilling die het plan van het GVB betekent. De verbindingsboog voor de metro tussen Spaklerweg en Amstelstation zal ongebruikt wegroesten, terwijl deze juist zo essentieel is in het huidige netwerk. Ook leidt naar de mening van de RAR het GVB-plan tot onevenwichtigheid in de lijnvoering. Naar de Gaasperplas is straks zelfs sprake van overbediening. 

Lijnen scheiden gaat en koste van de reiziger

De RAR begrijpt op zich dat het GVB lijnen van elkaar wil scheiden: dit maakt de exploitatie minder ingewikkeld. Maar dit technische uitgangspunt gaat ten koste van de reiziger. “In de opbouw van een lijnennet moet de reiziger voorop staan en niet de operationele uitvoering”, aldus de RAR. De RAR roept de raad van de vervoerregio dan ook met klem op om dinsdag het besluit te volgen dat eerder al door het dagelijks bestuur (wethouders) is genomen en dat uitgaat van het behouden van de huidige verbinding Amsterdam Zuid - Amstel station.