Skip to main content

Limburg niet naar NS (vervolgblog)

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017Mijn blog over dit onderwerp heeft veel reacties opgeleverd, waar ik nu in grote lijnen op in ga.

De kern van mijn betoog is dat als NS de concessie in Limburg krijgt, NS in Nederland dusdanig dominant wordt dat er nauwelijks meer sprake zal zijn van marktwerking op het spoor in Nederland. Heeft NS dan nog een prikkel om klantvriendelijk te zijn?

In België en in Frankrijk functioneren NMBS en SNCF op de nevenlijnen en bij de stopdiensten beroerd. In Frankrijk en in België wordt het regionaal vervoer niet aanbesteed. In Duitsland en Zweden, waar net als in Nederland aanbestedingen bestaan voor het regionaal verkeer, gaat het duidelijk veel beter. Concurrentie bij aanbestedingen leidt tot een beter aanbod en betere dienstverlening. Het leidt ook tot een betere betrokkenheid van de provincies bij het OV. Vanzelf gaat het allemaal niet. In elke situatie moeten consumentenorganisaties blijven opletten.

Juist is het dat als NS het hele spoornet zou beheren het in-  en uitchecken beter zou gaan. Rover pleit niet voor niets al jaren voor een single checkin/checkout als de reis begint bij een regionale vervoerder en eindigt bij NS. Op dit punt komen de vervoerders hun beloften niet na.

Sommige lezers van mijn vorige blog zijn niet tevreden over wat Veolia nu in Limburg presteert. Of die ontevredenheid algemeen gedeeld wordt, valt te betwijfelen. Veolia heeft ook onmiskenbaar veel goeds gedaan en op sommige lijnen de treindienst verdubbeld. Terecht staat in sommige reacties dat de NS-dochter Abellio het prima doet in Engeland en Duitsland. Dat heb ik ook gehoord van met name de Engelse zusterorganisaties van Rover. In juridische zin is er inderdaad geen beletsel voor NS om mee te bieden en zal de Provincie de bieding moeten beoordelen.

Een ander punt van kritiek op mijn vorige weblog was dat Rover vaak te kritisch is over NS. Dat krijgen we bij Rover vaker te horen. Rover is niet meer of minder kritisch over de NS dan over andere voerders, maar omdat NS veruit de grootste is gaat het daar ook vaker mis.  Als het mis gaat reageert Rover daar weer noodgedwongen op. Het woord “noodgedwongen” is bewust gekozen. Het liefst zouden we bij Rover zien dat het OV zo goed zou functioneren dat we niet zouden hoeven te reageren op dingen die fout gaan.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover