Skip to main content

Makkelijker overstappen in Overijssel

thumb Lint in AlmeloGoed nieuws voor reizigers in Overijssel: vanaf 10 december hoeft er niet meer in- en uitgecheckt te worden bij een overstap tussen de verschillende regionale vervoerders. Ook wordt er geen extra opstaptarief meer gerekend bij een overstap tussen regionale treinen en bussen.

Blauwnet

Arriva en Keolis Nederland (Syntus) verzorgen in opdracht van de provincie Overijssel het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Emmen, Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vanaf 10 december 2017 komen daar de treintrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede bij, waar het stokje wordt overgenomen van NS. Om te voorkomen dat de reiziger met drie verschillende incheckpalen te maken krijgt, komt in Zwolle en in Twente (Almelo, Hengelo, Enschede) één blauwe incheckpaal te staan. De nieuwe palen zijn sneller en technisch geschikt voor het gebruik van bankpassen. Het regionale vervoer krijgt de verzamelnaam Blauwnet. De wens van de provincie Overijssel en de regionale vervoerders is om de regionale ‘single check-in check-out’ op termijn uit te breiden met NS en regionaal treinvervoer in Gelderland.

Opstaptarief

Tevens betalen trein- en busreizigers en busreizigers in Overijssel vanaf 10 december geen opstaptarief als zij overstappen van bus op regionale trein, regionale trein op bus, of van regionale trein op regionale trein. Dit scheelt busreizigers die op en neer reizen, bijvoorbeeld naar school, werk of winkel al gauw € 1,80 per retourrit (€1,20 met reductie). Het vervallen van het opstaptarief geldt ook voor regionale treindiensten die doorlopen in Drenthe (Coevorden - Emmen) en Gelderland (Zutphen - Lochem).

Rover West-Overijssel

Rover West-Overijssel en het Rocov Overijssel / Rocov Twente zijn heel blij met deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die verder mag gaan dan de grenzen van Overijssel! Wel betreurt Rover West-Overijssel het dat het in- en uitchecken nog steeds nodig is wanneer wordt overgestapt tussen een regionale vervoerder en NS. Hopelijk gaat er ook met NS snel gewerkt worden aan een ‘single check in’.

Rover heeft altijd aangegeven voorstander te zijn van het aanbesteden van treinlijnen, mist deze goed worden gekozen en er een oplossing wordt gevonden voor de wirwar aan poortjes en paaltjes. In Overijssel is nu een voorbeeld te zien van hoe dit op een goede manier kan worden aangepakt.