Skip to main content

Low car diet

Op initiatief van Urgenda, een flitsende organisatie voor duurzaam samenleven, hebben 100 thumb ArrienkruytJPGkleintopbestuurders van bedrijven en organisaties voor 10 dagen hun autosleutel ingeleverd. Bewust op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober. Als tegenprestaties kregen zij een NS-businesscard voor trein, tram, bus, de OV-fiets, Greenwheels en voor verschillende vormen van autodelen. Bij de overdracht van de sleutels vertelden meerdere directeuren dat niet alleen zijzelf maar ook hun werknemers aan de actie mee doen. Daardoor wordt het effect veel groter.

Deelnemers die voor de tweede keer meededen vertelden dat het in eerste instantie niet mee was gevallen. Als je gewend bent aan de auto is het niet eenvoudig om dienstregelingen, snelle routes, haltes en fietsenstallingen te vinden. Om over de OV-chippalen maar te zwijgen. Daar staat tegenover dat je in de trein met wifi kunt werken en dat fietsen lekker voor je lijf is. De deelnemers kregen woensdag eerst een `instructie OV-chipkaart´. Er stonden daarvoor op het stationsplein van Amersfoort OV-chippalen met op dezelfde paal het NS-, Arriva-, Connexxion- en Syntus-logo. Wat een prachtige samenwerking!

De actie “low card diet” laat op een praktisch niveau zien wat beleidsmatig ontbreekt. Er is een SER-akkoord over het milieu, maar de paragraaf over mobiliteit is mager. En er is een Lange Termijn Agenda Spoor zonder een milieudoelstelling. Het wordt hoog tijd dat er een verbinding tussen beiden wordt gelegd. Openbaar Vervoer  is gewoon beter voor het milieu.

De OV-sector is goed bezig met schonere bussen en energiewinning op de daken van stations, maar er kan meer. Dieseltreinen stoten veel vuil uit. Door de splitsing tussen de bedrijven wordt er niet meer nagedacht over elektrificatie van spoorlijnen zonder bovenleiding. Elektrische treinen rijden harder, zijn goedkoper in het onderhoud, maken minder lawaai en zijn veel beter voor het milieu. De lijnen Groningen – Leeuwarden, Nijmegen – Venlo - Roermond, Zevenaar – Doetinchem en Zwolle–Wierden komen direct in aanmerking voor elektrificatie. In Zwitserland zijn alle spoorlijnen geëlektrificeerd. Wordt Nederland het tweede land in West-Europa? Daarvoor is politieke wil nodig.

Arriën Kruyt