Koning Winter op bezoek
Goed voorbereid op de tienminutendienst, slecht voorbereid op de winter. Dat mogen we wel stellen over ProRail en NS, na het eerste prikje van Koning Winter op zondag 10 december, toevallig de eerste dag van de nieuwe dienstregeling. Dat er bij sneeuw meer storingen en vertragingen optreden, daar hebben we best begrip voor. Maar als het spoorsysteem bij niet-ongewoon Hollands winterweer zo sterk faalt, houdt ons begrip op. Dan zijn de spullen niet winterhard genoeg of niet in goede conditie. Terwijl ProRail en NS de afgelopen jaren nu juist veel lessen hebben getrokken uit hoe het mis ging in eerdere sneeuwwinters. We hadden daarom gehoopt dat een herhaling zou uitblijven. Zodat de trein weer een prima alternatief is voor vastlopend en onveilig wegverkeer.
Zondag kwam het ondanks de preventief uitgeklede dienstregeling toch tot veel wissel- en materieelstoringen met ingrijpende gevolgen die lang bleven voortduren. Het treinverkeer op belangrijke knooppunten als Gouda en Amersfoort heeft door storingen vele uren stilgelegen. Ook elders hebben reizigers urenlange vertragingen opgelopen. Hoewel er de afgelopen nacht geen sneeuw bij kwam en NS opnieuw een ingekrompen dienst reed, waren de problemen in de ochtendspits opnieuw groot. Wederom lag het treinverkeer op diverse belangrijke trajecten vrijwel of helemaal plat door wisselstoringen (Gouda - Den Haag, Alkmaar - Amsterdam), defecte treinen (Alkmaar - Hoorn) en ditmaal ook door uitgelopen werkzaamheden (Utrecht - Hilversum en Arnhem - Zutphen). Wat ook opvalt is dat er, ondanks de uitgeklede dienstregeling, heel wat treinen rijden die korter zijn dan normaal. Zelfs op de route van de ‘tienminutentrein’, die er moest komen vanwege de grote drukte maar die nu een ‘dertigminutentrein’ is. Mogelijk speelt de onberijdbaarheid van diverse trajecten hierbij ook een rol. Met spullen die niet klaarblijkelijk onvoldoende winterklaar zijn, is het lastig werken. We hebben ProRail en NS gevraagd hoe het komt dat de gevolgen van de storingen toch weer zo groot zijn geworden en waarom bij een planmatig uitgedunde dienstregeling een aantal treinen korter is dan normaal in plaats van langer.
Vandaag (en gisteren) laat ook de website van 9292 het afweten. Dat komt erg slecht uit, met een nieuwe dienstregeling, opgeheven treinritten en veel vertragingen. Er is ook een goed bericht: de regionale vervoerders rijden vandaag de volledige dienstregeling, in het algemeen met weinig vertraging.