Meer kans op een zitplaats bij NS
Er is steeds meer kans om een zitplaats te vinden bij NS, blijkt uit het rapport Evaluatie Programma vervoercapaciteit NS, dat economisch onderzoeksbureau Decisio in opdracht van het ministerie van I&W opstelde. Ook Rover constateert een daling in het aantal meldingen in het meldpunt volle treinen. Toch ziet Rover nog steeds te veel situaties waarin er te korte treinen rijden.
Zitplaatskans in de spits
In 2017 heeft NS met het ministerie van I&W afspraken gemaakt over de “zitplaatskans in de spits”. Vooral door de aanschaf en inzet van meer treinen heeft NS geprobeerd dit te verbeteren. Met succes: de kans op een zitplaats (over de hele reis, inclusief overstappen) in de spits komt nu uit op ongeveer 95%. In het meldpunt volle treinen van Rover is het aantal klachten ook fors gedaald: leverde de eerste helft van december vorig jaar nog 1809 klachten op, dit jaar zijn dat er “slechts” 579.
Gemiddelde kans
Het feit dat de gemiddelde cijfers goed zijn, betekent niet dat er geen overvolle treinen meer rond rijden. De onderzoekers constateren dat het tekort aan materieel niet meer zorgt voor geplande korte treinen. Rover gaat NS wel vragen naar de andere oorzaken van geplande korte treinen en hoe NS deze oorzaken gaat wegnemen. Dat zorgt voor een beter product en een hogere klanttevredenheid. Zo hebben reizigers die in de spits halverwege een druk traject instappen, zoals Amsterdam – Uitgeest of Amersfoort – Utrecht, juist een grote kans geen enkele ochtend een zitplaats te treffen. Ook wordt er niet altijd rekening gehouden met evenementen of weekenddrukte.
Aangepaste dienstregeling
Tijdens de sneeuwdagen vorige week constateerde Rover bovendien dat NS zich niet altijd aan de afspraak hield om tijdens een uitgedunde dienstregeling wel de treinen op maximale lengte te laten rijden. Veel reizigers klaagden erover dat er niet alleen minder, maar ook kortere treinen reden. Op Twitter gaf NS veel reizigers het verbazende antwoord dat kortere treinen “veiliger” zouden zijn: een langere trein is belastender voor het spoor en geeft meer kans op een defect. Rover vindt het vreemd dat NS beloftes doet en die vervolgens onveilig vindt. Een belofte moet worden nageleefd.
Intercity Direct
Ook over de volle IC Direct komen nog steeds veel klachten binnen. De cijfers pakken hier alleen op papier iets beter uit omdat NS een soepelere rekenmethode is gaan hanteren. Hierdoor wordt nu gekeken naar een gemiddelde over alle treinen in plaats van alleen de drukste trein. De nieuwe rekenmethode sluit aan bij de berekeningen over de rest van het spoor en is daarmee op zich niet vreemd. Het zegt echter niets over de overlast die de reiziger ervaart.