2017: ons jaar in vogelvlucht
Het jaar loopt alweer ten einde, tijd voor een terugblik. Wat hebben wij dit jaar voor de OV-reiziger kunnen bereiken en waar waren wij minder blij mee?
De tienminutentrein
2017 was het jaar waarin de ‘tienminutentrein’, de hoogfrequente Intercity op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn intrede deed. Een hoogfrequente Intercity klinkt al meteen als een succes, toch kon Rover niet helemaal in de vreugde delen. Om plaats te maken voor de tienminutentrein werd een hoge rekening neergelegd bij veel Sprinterreizigers: slechtere aansluitingen, langere wachttijden en andere problemen doen zich op allerlei plekken in Nederland voor. En dat terwijl Rover ziet dat Sprinters juist zo belangrijk zijn in het dagelijks vervoer. Meer treinen is fijn, maar niet als dit ten koste gaat van andere verbindingen. Rover is dan ook nog niet klaar met de discussie over dit onderwerp.
Geld terug van de OV-chipkaart
Geld betalen om je eigen geld terug te krijgen, het was jarenlang gebruikelijk bij de OV-chipkaart. Rover heeft samen met andere consumentenorganisaties lang gestreden om deze service gratis te maken, dit jaar met succes. Reizigers met een anonieme OV-chipkaart kunnen nu telefonisch of online een bedrag tot €20 terugvragen. OV-chipkaarten die langer dan 12 maanden zijn verlopen, kunnen voor eind 2017 naar Translink worden opgestuurd om het restsaldo uitgekeerd te krijgen. Vanaf 1 januari hoeft er aan de balie bovendien niet langer €1 betaald te worden voor teruggave van het saldo. Op verzoek van Rover worden reizigers met een verlopen OV-chipkaart nu bovendien in de NS-kaartautomaat geïnformeerd over het feit dat zij saldo terug kunnen vragen als hun chipkaart is verlopen.
Nog meer verbeteringen OV-chipkaart?
Al in 2015 voerde Rover samen met de Consumentenbond actie voor een goedkopere OV-chipkaart: uit een vergelijkend onderzoek van Rover was gebleken dat de Nederlandse OV-chipkaart door de aanschaf- en verlengingskosten één van de duurste van Europa is. Toen er dit jaar in de media en de politiek aandacht kwam voor de geldstromen rond de OV-chipkaart, was ook het onderzoek van Rover weer in beeld. Staatssecretaris Dijksma bepaalde dat er onderzoek moet komen naar een OV-chipkaart die langer geldig is of goedkoper in aanschaf- of verlengingskosten, conform onze wensen. Gesprekken hierover worden in 2018 voortgezet.
IC Direct toeslagvrij
Sinds 10 december is de IC Direct voorlopig toeslagvrij in de daluren. Daarmee is het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tegemoet gekomen aan de wensen van Rover en de collega-consumentenorganisaties. NS en ProRail moesten een boete wegens slechte prestaties teruggeven aan de reizigers. Zelf deden zij dit al in de vorm van een teruggave van 100 euro voor de houders van een toeslagabonnement voor de IC direct. Het voorstel van de consumentenorganisaties om hiernaast tijdens de hele daluren de toeslag te schrappen, werd door het Ministerie overgenomen.
Verbeterde reisinformatieschermen NS
NS heeft dit jaar de vormgeving van actuele reisinformatie op perrons en in stations op diverse manieren verbeterd. Rover was al enkele jaren met NS in gesprek over het verbeteren van de schermen en is blij om te constateren dat NS veel suggesties heeft overgenomen. Nieuw is onder meer de Engelstalige informatie over afwijkingen in de dienstregeling en een duidelijke rode tekst voor treinen die niet verder rijden dan een bepaald station.
Schipholtunnel aangepakt
Nog een ontwikkeling dit jaar waar Rover blij mee is: ProRail wist de “Russische roulette” die voorheen een reis naar Schiphol was, aan te pakken. Rover had lang aangedrongen om het treinverkeer niet in alle vier tunnels van de Schipholtunnel stil te leggen bij een alarm. ProRail nam dit over en laat treinen voortaan langzaam doorrijden bij een alarm in één van de tunnels. Daarnaast staan nu incidentbestrijders paraat om problemen in de tunnel snel op te pakken.
Busstation Leiden
Rover-afdeling Holland Rijnland heeft de handen vol gehad aan de geplande verplaatsing van het busstation in Leiden. De beoogde nieuwe locatie, het Terweepark, zou een flinke verkleining van het busstation betekenen. Hoewel het verkleinen van het busstation nog niet van de baan is, werd wel besloten deze in ieder geval op de huidige plek te behouden. De acties van de Rover-afdeling hebben er zeker toe bijgedragen dat het door het gemeentebestuur verlangde draagvlak voor verplaatsing niet tot stand is gekomen. Ook wordt mede op advies van Rover nu gekeken naar de mogelijkheid het busstation te integreren met een nieuw treinstation.
Contant geld uit de bus
In 2017 verschenen de eerste “contantloze” bussen. Rover is niet blij met het afschaffen van contant geld in de bus, voor toeristen en andere incidentele reizigers kan dit weer een extra drempel betekenen om voor het OV te kiezen. Wij hadden dan ook liever andere maatregelen gezien om de veiligheid te vergroten. Als kers op de taart bleek ook nog eens dat reizigers in Brabant een prijsverhoging voor de kiezen krijgen om de digitale betaalapparatuur te bekostigen. Rover gaat zich ervoor inzetten om te zorgen dat dit voorbeeld geen navolging krijgt.
Bus Aalten - Bocholt
Op zaterdag 2 december is een proef gestart met een grensoverschrijdende busverbinding tussen de stations van Aalten en Bocholt. De proef komt tot stand dankzij een initiatief van de Gelderse afdelingen van Rover en de Duitse zustervereniging PRO BAHN. Tot deze tijd reed er alleen een belbus tussen het Duitse Bocholt en de grens. Naar een idee van Rover worden nu de laatste 5 minuten naar het Nederlandse Aalten ook meegenomen. Met deze nieuwe busverbinding krijgen reizigers vanuit Bocholt via de lijn Arnhem – Winterswijk een aansluiting op het Nederlandse spoor- en busnet en reizigers vanuit Nederland via de lijn Bocholt – Wesel – Düsseldorf een aansluiting op het Duitse spoor- en busnet.
Terugkeer Zeeuwse IC
Een eerder behaald succes door Rover-Zeeland waar de reizigers dit jaar gebruik van konden maken: de spits-Intercity in Zeeland. Tot dit jaar was heel Zeeland al jarenlang aangewezen op een trein die overal stopt. Rover-Zeeland bedacht hierop een spits-IC: een trein die op de drukste tijd 10 à 15 minuten na de gewone trein uit Vlissingen vertrekt, alleen stopt in de steden en in Roosendaal samen met de eerder aangekomen andere Zeeuwse trein doorgaat naar Amsterdam. En ‘s middags omgekeerd. Het duurde nog wel even voordat NS het voorstel wilde overnemen, maar dit jaar was het dan eindelijk zo ver.
Kleine successen
Een klein succesje kan voor een reiziger juist een grote verbetering zijn. Zo ergerde Rover-Haarlem zich aan de overlast door een grote omleidingsroute die een groot deel van dit jaar tussen Lisse en Heemstede van kracht was. Hoewel de Rover-afdeling liever een kleinere omleiding had gezien, kwam er in ieder geval een belbus voor gedupeerden. In Zwolle had Rover de handen vol aan de grote overlast die geplande werkzaamheden de komende jaren voor treinreizigers zullen veroorzaken. Een memo van Rover aan ProRail en de vervoerders had succes: er blijven nu meer treinen rijden dan in eerdere plannen van NS. Een nieuw eticket van NS zorgde voor verbazing door de voorwaarde dat reizigers in de spits de trein moeten verlaten, ook als dit aan vertraging te wijden is. Na een pittige reactie van Rover aan NS werd deze voorwaarde snel weer aangepast.