Nachttrein naar Kopenhagen
Rover is een petitie begonnen voor het behoud van de nachttrein naar Kopenhagen en Praag. De Deutsche Bahn wil er vanaf omdat de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten, het materieel begint te verouderen en nieuw materieel teveel investeringen vergt. De nachttrein naar Kopenhagen is gewoon verwaarloosd. Vroeger was er een prima rechtstreekse nachttrein vanaf Amsterdam via Amersfoort, Hengelo, Osnabrück, Bremen en Hamburg naar Kopenhagen. De trein was vooral bij toeristen geliefd. Vanwege een bezuiniging werd de trein omgeleid via het Ruhrgebied en werd ook in Denemarken een langere route gekozen. Het resultaat was een onaanvaardbare lange reistijd en teruglopende reizigersaantallen.
Hier schuilt een dieperliggend probleem achter. Internationale treinverbindingen krijgen geen aandacht meer van de directies van de spoorwegondernemingen en overheden. Ondanks retoriek over globalisering en Europese samenwerking kijken bedrijven en overheden in eerste instantie naar binnenlandse verbindingen. Internationale verbindingen hangen erbij en dan begint de vicieuze cirkel van achterblijvende investeringen, verouderend materieel en te hoge tarieven. De luchtvaartondernemingen en busbedrijven, niet gehinderd door landsgrenzen en bureaucratie, springen in het gat en kapen de reizigers weg van de spoorwegondernemingen. Waarom zien zij wel kans om geld te verdienen aan internationale verbindingen en de spoorwegen niet?
In de jaren vijftig voorzag de President-directeur van NS, F.Q. Den Hollander, deze ontwikkeling. Hij lanceerde de Trans Europ Express (TEE) en de Europabus, als antwoord op de concurrentie van de vliegerij. Dat was een prestatie van formaat omdat hij zijn buitenlandse collega’s van de noodzaak moest overtuigen. Hij slaagde.
Waar blijft de Den Hollander anno 2014, die een goedkoop en milieuvriendelijk alternatief per spoor regelt?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover