Skip to main content

Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie

10 december 2011: Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie

 


blog-valleilijn-aldo-1-

Verwachtingen
Enkele jongelui hadden kennelijk in Arnhem afgesproken. Kort na vertrek uit Amersfoort hoorde ik een van hen door de telefoon zeggen: “Wat zeg
je – zit ik in de slome connection?” Ik constateer een imago-probleem. Je reist veel flitsender als je met 160 km/u via Utrecht rijdt, ook al is dat om. Kenners van vroeger noemen de Valleilijn vaak nog gekscherend Kippenlijn, maar de minder historisch bewuste goegemeente creëert zijn eigen bijnamen, en die zijn dus niet per se vleiend.

Er zit natuurlijk een flinke brok waarheid onder: op een groot deel is het traject enkelsporig en mede door de vele overwegen geldt een snelheidsbeperking, hier en daar tot 40 km/u. Investeren in de infrastructuur wordt door velen gewenst, maar botst op een reeks bezwaren, die bij nadere beschouwing niet allemaal even (on)realistisch zijn. Stof voor discussie!

Desondanks is de lijn razend populair en wordt hij ook veel gebruikt. Misschien wat blog-valleilijn-foto-1-200bminder voor het overbruggen van lange afstanden (dan ben je via Utrecht immers vaak sneller), maar voor het regionale verkeer is de lijn een uitkomst. Eigenlijk is er een tekort aan materieel. Ik ving het mooie bericht op, dat er een Stadler GTW (zoals ook bij Veolia rijdt) op komst zou zijn. Dat is broodnodig! De vijf aanwezige Protossen (de verbouwing van het zesde exemplaar zou op een fiasco aan het uitlopen zijn) moeten al regelmatig worden aangevuld met een plan V en het is sowieso jammer, dat het slechts tweerijtuigstellen zijn. NS reed alleen in de spits om het halfuur (daarbuiten een uurdienst), maar NS had (en heeft) nu eenmaal voldoende materieel om bij drukte treinen te kunnen verlengen.

Al kort na de overname van de lijn door Connexxion in 2006 bleek, dat het aantal reizigers stukken hoger lag dan was voorspeld. Het opheffen van de parallelle buslijn 105 Barneveld – Ede en de opening van het transferium Barneveld Noord kunnen dat maar voor een deel verklaren. Het idee achter de Valleilijn is kennelijk wervend: het publiek in de regio is gewoon weer trots op ‘hun’ lijn.

blog-valleilijn-foto-2-200bGratis
Op 10 december 2011 vierden Connexxion en Gelderland het vijfjarig jubileum met een open dag en gratis vervoer. Dat laatste was wel aangekondigd in de regionale media, maar de verkoop- en chipapparatuur wist van niets. Dat leverde teleurstelling op bij ‘gewone’ reizigers, die al hadden betaald en pas in de trein of op de stations langs de Valleilijn via de omroep of op een poster ontdekten, dat het vandaag gratis had kunnen zijn. In de tijd, dat je een kaartje aan een loket kocht zou het personeel je daar nog op hebben kunnen attenderen. (Ineens komt de vraag bij me op, of NS de opbrengst van voor 10 december verkochte plaatsbewijzen over de Valleilijn wel netjes aan Connexxion doorbetaalt. Ik denk van wel, er zijn immers computers die dat registreren.)

Open Dag
Het was op de stations en in de treinen een en al vrolijkheid. Kinderen konden een tochtje maken met een arreslee of zich vermaken op een bobsleebaan of op een snowboard simulator en er was een ballonnenwedstrijd. In treinen en op stations brachten artiesten kerstmuziek ten gehore, uiteraard gekleed in Dickens-stijl of als sneeuwpop, kerstman of engel (de laatste in het hemelse blauw van de Valleilijn). Het Historisch Museum Ede (gevestigd in station Ede Centrum) had een interessante tentoonstelling over de geschiedenis van de Kippenlijn. Het stationsgebouw Lunteren staat helaas leeg, maar het logo van de SMW (Spoorwegmaatschappij West-Veluwe), die de lijn ooit had laten aanleggen, is zichtbaar door een raam in de vroegere wachtkamer.

Er werden gratis koffie, chocola, flensjes of Finse erwtensoep verstrekt. De vier tussenstations waren omgedoopt in Oostenrijk (Barneveld Noord), Zwitserland (Barneveld Centrum), Finland (Lunteren) en Noorwegen (Ede Centrum). Allemaal winters dus, overstraald door een lekker zonnetje (wel een opluchting na de herfststormen van de afgelopen dagen). Als slotstuk was er aan het einde van de middag een opkomende volle en ook nog gedeeltelijk verduisterde maan.

Uiteraard was er een stand (in ‘Zwitserland’), waar Connexxion het publiek informeerde over de dienstregeling en de ov-chipkaart. Het is een sympathiek gebaar dat reizigers die blog-valleilijn-foto-3-h2-200boverstappen op NS wordt aangeraden, het papieren plaatsbewijs te blijven gebruiken, omdat ze anders 2x het instaptarief betalen. Het tekent echter ook de spagaat waarin de vervoerbedrijven en overheden zichzelf en de reiziger met de gejaagde invoering van de nog niet optimale ov-chipkaart hebben gebracht. (Maar vandaag is het feest!)

Rover
Rover was in mijn persoon ook in actie (het idee was te blog-valleilijn-foto-4-h2-200blaat ontstaan om nog meer mensen te mobiliseren). De daags tevoren ontworpen flyer vond gretig aftrek nadat ik in elke coupé mijn komst had aangekondigd: Rover is altijd kritisch en blijft dat ook, maar vandaag is het feest want Connexxion en Gelderland heb-ben wel een felicitatie verdiend! Menigeen maakte van de gelegenheid gebruik ook Rover te complimenteren en/of eigen ervaringen, zowel positief als negatief, onder de aandacht te brengen. Dat was leerzaam. Uiteraard passeerden de ontbrekende toiletten regelmatig de revue! Iemand wees me op een situatie op Barneveld Centrum, waar een hekwerk te veel ruimte overlaat om passage aan de verkeerde kant te ontmoedigen, waarbij de houd-afstand-tegels op hun oorspronkelijke plek zijn blijven liggen. Aandachtspuntje voor ProRail!

 

 

Vooraf had ik een persbericht verzonden en Connexxion over deze actie geïnformeerd. Leuk om dan te zien, dat Connexxion op hun A4tje met informatie een deel van onze tekst hadden overgenomen.blog-valleilijn-foto-5-500b

Op naar de toekomst. Gelderland, Connexxion en Rover weten elkaar te vinden. Er zijn uitdagingen genoeg: doorrijden naar Arnhem, kwartierdienst over de hele lijn, meer stations (Hoevelaken, Amersfoort Oost, Amersfoort Koppel), en dus ook: zorgen dat de slome reputatie van de lijn verdwijnt!

Aldo Markus, Voorzitter Rover-afdeling Amersfoort