Pijnlijke waarheden
Vrijdag 3 februari werd Nederland geteisterd door een hevige sneeuwbui en tien dagen later rijdt de NS nog steeds een beperkte dienstregeling. Tien pijnlijke waarheden:
- De FMN-bedrijven (Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia) hadden minder last en reden een dag na de sneeuwbui weer normaal;
- Bij de FMN-bedrijven is geen discussie over het rondje rond de kerk;
- De complexe inzet van treinpersoneel bij de NS maakt de problemen bij verstoringen onbeheersbaar;
- De bijsturing van de NS kon het op 3 februari totaal niet meer aan;
- NS en ProRail zijn zo geschrokken dat in overleg met het Ministerie(!) besloten werd om met een beperkte dienstregeling te gaan rijden;
- ProRail heeft ondanks 4000 personeelsleden het primaire proces niet op orde;
- Bij normaal weer zijn er al te veel sein- en wisselstoringen, bij winterweer ontstaat er dan een chaos;
- Oproepen van de Minister aan ProRail en NS om meer samen te werken helpen niet omdat ProRail en NS tegenstrijdige belangen hebben. ProRail wil zo min mogelijk wissels om de kosten te drukken. NS en reizigers hebben belang bij veel wissels om bij verstoringen om te kunnen rijden;
- Nederland heeft 7342 en Zwitserland 16.208 wissels. De analyse van ProRail dat Nederland te veel wissels heeft klopt niet en leidt af van het falend onderhoudsbeleid van ProRail zelf;
- Het Ministerie en ProRail hadden net besloten om de Utrechtse Oosterspoorbaan af te sluiten, waardoor het onmogelijk werd om het knelpunt Utrecht Centraal heen te rijden.
Arriën Kruyt