Skip to main content

ProRail en Hardinxveld-Giessendam

arriengrootProRail was deze week weer in opspraak. Dat is geen nieuws. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) had een vernietigend rapport uitgebracht over het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ook dat is niet verrassend voor kenners van de spoorsector. Het werd nieuws omdat de Staatssecretaris en de Minister moesten toegeven dat door een interne ambtelijke twist het ILT-rapport niet naar de Tweede Kamer was gestuurd. Ambtenaren vonden het niet nodig om het ILT-rapport naar de Tweede Kamer te sturen, omdat ProRail beterschap had beloofd. Ik ben ruim twee jaar voorzitter van Rover en ik hoor altijd dat ProRail beterschap belooft. Waarom geloven ambtenaren in sprookjes?

Tussen Geldermalsen en Dordrecht ligt de Merwede-LingeLijn. Provincies en gemeenten hebben veel geïnvesteerd in het opknappen van stations en voorpleinen langs deze lijn. Arriva heeft mooie treinstellen gekocht, waarin zelfs fietsen worden meegenomen. Er rijden vriendelijke conducteurs op de treinen en de aansluitingen met buslijnen zijn geregeld. Ook ProRail heeft geholpen. Alle overbodige wissels zijn weggehaald en er wordt geheel volgens de door ProRail vurig gewenste corridorgedachte gereden.

De lijn wordt echter geplaagd door continue wissel- en seinstoringen en de reizigers worden boos en stappen in de auto. Afgelopen vrijdag was er bij het station Hardinxveld-Giessendam een wisselstoring en konden de vastgelopen reizigers wachten op een bus. Ik was erbij en ik heb met reizigers, machinisten, conducteurs en met de wisselmonteurs gesproken. De wissel had de week daarvoor ook niet gefunctioneerd en de dag daarvoor evenmin. Kortom de derde storing binnen een week. Volgens alle betrokkenen is dit geen incident maar een structureel probleem op deze lijn. Daar gaan de investeringen van provincies en gemeenten. Daar gaat Arriva met zijn goede bedoelingen. Weg gaan de reizigers.

Vandaag staken de werknemers van de aannemers in de spoorwegsector. ProRail is er als de kippen bij om te zeggen dat dit een conflict is tussen vakbonden en aannemers en dat Prorail erbuiten staat. Wie het gelooft mag het zeggen. Door alle publiciteit rond de Fyra is het de media ontgaan dat de wisselverwarming in Amsterdam en op vele andere plaatsen het weer niet deed toen het sneeuwde.

Wanneer neemt ProRail zijn verantwoordelijkheid voor het gewone dagelijkse onderhoud? Pas na het volgende parlementaire onderzoek? Of daarvoor?

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover