Regie voeren bij de OV-chipkaart
Het blijft doormodderen met de ov-chipkaart. De ov-chipkaart die ooit als gemak voor de reizigers is beloofd hobbelt door van incident naar incident. Deze week kon een groot aantal mensen hun abonnementen of saldi niet op hun ov-chipkaart laden. Tevens kwam aan het licht dat het systeem niet werkt als mensen, met een abonnement bij de ene vervoerder, met een andere vervoerder op saldo willen reizen. Een meisje werd om die reden door de chauffeur uit de bus gezet en kon drie kwartier gaan lopen naar haar school. In de trein hoor ik regelmatig door de conducteur tegen een reiziger zeggen dat zij hun abonnement of saldo niet goed geactiveerd hebben. De conducteurs hebben kennelijk de instructie om hier soepel mee om te gaan. Feit blijft dat het systeem te ingewikkeld is. Bedrijven zoals Arriva, die geen mede-eigenaar zijn van TLS, schreeuwen luid van de daken, dat zij geen vertrouwen hebben in TLS. Waarom zou de reiziger dat vertrouwen dan wel hebben?
Volgens de media heeft de Tweede Kamer het gehad met TLS, het bedrijf dat de techniek voor de OV-chipkaart moet regelen. TLS is echter geen eigendom van de Staat. Bewindslieden in het verleden hebben geen regie willen voeren onder het motto dat de vervoerbedrijven het zelf maar moesten regelen. Dat is dus niet gelukt, mede omdat die bedrijven elkaars concurrent zijn.
Er zijn nog steeds een groot aantal onopgeloste problemen met de OV-chipkaart. Het is in de bus te eenvoudig om zwart te rijden. Voor reizigers uit het buitenland, die uiteraard geen OV-chipkaart hebben, is nog steeds geen oplossing bedacht. Het systeem is en blijft te kraken. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft terecht grote bezwaren, die onterecht weggewuifd worden. NS heeft nog steeds het onzalige voornemen om stations af te sluiten, waardoor in plaatsen als Utrecht, Leiden, Den Bosch en Amersfoort natuurlijke looproutes — van de ene wijk naar de andere — worden afgesneden. De vervoerbedrijven zijn niet echt bereid om mee te werken aan een single check-in/check-out. Het doorhobbelen van incident naar incident is slecht voor de reizigers en voor het imago van het Openbaar Vervoer.
Het wordt tijd dat de Minister ingrijpt.
Arriën Kruyt