Samenwerking hard nodig
De Volkskrant maakte bekend - via uitgelekte stukken van de Ondernemingsraad van ProRail - dat NS en ProRail intensiever gaan samenwerken. Dat is in wezen oud nieuws, omdat het voormalige Tweede Kamerlid Maarten Haverkamp al geruime tijd bezig is om hier vorm aan te geven. De uitgelekte stukken wekken eerder de suggestie van een nieuwe bureaucratische laag dan van een inhoudelijke samenwerking. Het zou echt nieuws zijn als ProRail en NS kunnen aangeven welke verbeteringen de reizigers de komende tijd kunnen verwachten in plaats van de voortdurende berichten over buitendienststellingen en wissel- en seinstoringen.
Een draadbreuk bij Delft maakte afgelopen maandag treinverkeer onmogelijk tussen Delft en Schiedam. In het nieuws kwam het feit dat enkele mensen onwel werden van de warmte omdat de airco van een gestrande trein uitviel. Niet in het nieuws kwam dat duizenden reizigers werd geadviseerd om van Den Haag naar Rotterdam om te reizen via Gouda. Door misverstanden tussen NS en RET werd het snelle alternatief van reizen per Randstadrail niet genoemd. Slechte samenwerking waar de reizigers de dupe van werden.
In Groningen stappen veel mensen over van de treinen van Arriva op de Intercitytrein van NS richting Zwolle en omgekeerd. Als de Arriva-trein een paar minuten te laat aankomt, missen de overstappers hun aansluiting in Groningen en wordt hun reistijd verlengd met minstens een half uur. Als de Arriva-machinist de verkeersleider van ProRail waarschuwt dat hij een paar minuten vertraging heeft kan de verkeersleider van ProRail het vertrek van de NS-Intercity een paar minuten ophouden. Dat haalt de NS-machinist makkelijk in voor Zwolle. In de praktijk is het overstappen bij een kleine vertraging afhankelijk van de luimen van de dienstdoende verkeersleider van ProRail. Er is geen beleid van samenwerking voor dit zo makkelijk op te lossen probleem. Op tijd weg rijden is veel makkelijker voor ProRail, NS en Arriva. En zo strandt de reiziger….. door gebrek aan samenwerking.
Arriën Kruyt