Schiphol en ProRail
Zaterdag was het weer raak: de zoveelste valse brandmelding in de Schipholtunnel. De gevolgen voor de reizigers waren beroerd. Enkele uren geen treinen van Leiden via Schiphol naar Amsterdam. Fijn als je een vliegtuig moet halen of een afspraak in Amsterdam hebt gepland! Omrijden via Haarlem kon ook niet, want ProRail had het spoor tussen Leiden en Haarlem in het weekend buiten dienst gesteld. Ook de Thalys van en naar Parijs kan dan geen kant meer uit. Reizigers worden dan boos op NS. NS kan hier echt niets aan doen. NS is geheel afhankelijk van ProRail, dat in het leven is geroepen om ervoor te zorgen dat de rails, wissels, seinen en bovenleidingen functioneren. Niet dus.
De Schipholtunnel is in 1978 geopend en heeft meer dan twintig jaar probleemloos gefunctioneerd. NS deed in die jaren zijn eigen onderhoud en dat werkte goed. De NS had ploegbazen die per fiets langs de lijn reden en die elk sein of wissel uit hun hoofd kenden. Zij waren in staat om een probleem snel op te lossen.
Sinds ProRail in 2003 is opgericht wordt het spoor geteisterd door wissel- , sein- en stroomstoringen. ProRail besteedt zijn onderhoud uit aan aannemers. Als er iets is, moet de dienstdoende aannemer gebeld worden. Een uur later rukt een monteur van de aannemer uit in een auto, die vervolgens in de file vastloopt. Fietsen langs de lijn heeft ProRail ten strengste verboden. Een simpele storing duurt uren voordat er een oplossing komt.
Schiphol heeft het probleem al opgelost: er worden meer parkeerterreinen aangelegd rond Schiphol. Schiphol gelooft na 10 jaar gedoe niet meer in betrouwbare spoorverbindingen. Elders in Europa willen vliegvelden een betere spoorverbinding. In Nederland is er rond Schiphol een vals brandalarm, een wissel-, stroom- of seinstoring of een buitendienststelling.
Wanneer dringt het tot Den Haag door dat het echte probleem op het spoor niet de NS maar ProRail is?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover