Schiphol, een gemiste kans
Schiphol is perfect aangesloten op het OV. Er gaan rechtstreekse treinen van Schiphol naar vrijwel alle grote steden in Nederland. Ook de busverbindingen rondom Schiphol zijn goed; in het bijzonder het R-Net, een bus die om de vijf of zeven minuten rijdt naar Haarlem, Amstelveen en Amsterdam Arena. Toch is het marktaandeel van het OV van en naar Schiphol in de afgelopen tijd gedaald van 40% naar 35%.
ProRail is verantwoordelijk voor een niet aflatende reeks van sein-, wissel- en stroomstoringen rond Schiphol. De Schipholtunnel wordt geteisterd door vals alarm over branden. Heel flink wordt dan onmiddellijk het totale treinverkeer stil gelegd. De tunnel is viersporig en is aangelegd om bij storingen op twee sporen door te kunnen rijden, maar ProRail heeft de wissels weggehaald zodat van deze mogelijkheid geen gebruik kan worden gemaakt. Ook kunnen treinen niet meer keren in Schiphol. Elke kleine storing rond Schiphol wordt daarom een megastoring, waarvoor ProRail nog slechts één oplossing heeft: de treindienst geheel staken met gevolgen voor de hele Randstad. De reizigers stappen woedend of berustend over in taxi ‘s of bellen kennissen met het verzoek om per auto afgehaald te worden. Die afhakende reizigers zijn niet zichtbaar op de computerschermen van ProRail en dus bestaan ze niet in de statistiek van ProRail. Maar ProRail gaat het oplossen: in 2014 is Schiphol zes weekenden in het geheel niet bereikbaar en ook het nachtnet valt vele avonden uit. ProRail vertelt er niet bij dat op de andere weekenden Weesp, Sloterdijk, Leiden, Amsterdam-Zuid of Duivendrecht op slot gaan. Schiphol zal in 2014 zo onbereikbaar zijn dat de kans op storingen alleen al daardoor statistisch afneemt.
Bij storingen rond Schiphol raakt NS het spoor bijster. Ik hoorde ooit op Amsterdam Centraal omroepen dat reigers naar Schiphol de metro konden nemen. Op Amsterdam- Arena werd onlangs omgeroepen dat reizigers naar Schiphol via Amsterdam Centraal moesten omreizen. Vanaf Amsterdam-Arena gaat een directe bus naar Schiphol, maar die bus is van Connexxion. Kent NS niet.
Als alles goed gaat zou de argeloze reiziger graag een kaartje willen kopen naar het centrum van Amsterdam. Kan niet. Hij moet een kaartje kopen voor de NS en een ander kaartje bij de GVB om zijn hotel te bereiken. Een gezamenlijk kaartje lukt niet, omdat NS en de GVB het niet eens kunnen worden over de verdeling van kosten en opbrengsten.
In 2014 wil NS het station Schiphol afsluiten met poortjes om iedereen te dwingen een OV-chipkaart te gebruiken. Voor veel Nederlanders al een probleem, voor buitenlanders een onneembare barrière. Als de reiziger eenmaal op het perron komt wacht hem een nieuwe puzzel. Welke reiziger uit het buitenland begrijpt dat de trein naar Schothorst naar Amsterdam-Zuid, Hilversum en Amersfoort rijdt? En waar staat in de Lonely Planet ‘Hoorn Kersenboogerd’? De informatie op Schiphol is alleen maar te begrijpen voor de geroutineerde reiziger.
Het marktaandeel van het OV van en naar Schiphol zal onvermijdelijk verder dalen, waarschijnlijk tot 25%, tenzij de Staatssecretaris ingrijpt………….. Wilma Mansveld: doe iets!
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover