Sein- en wisselstoringen
Deze keer trof het Amsterdam en Schiphol in de ochtendspits. Een volgens ProRail nooit eerder voorgekomen storing in de software. En vervolgens de excuses en de toezegging dat het niet weer zal gebeuren. Geen reiziger die dit nog gelooft.
Eigenlijk is de oorzaak helemaal niet belangrijk. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, zo ook bij ProRail. Belangrijker zijn de extreme gevolgen die storingen altijd hebben bij ProRail. Bij andere bedrijven en bij overheden komen ook softwarestoringen voor, maar die zijn meestal vlot verholpen en de gevolgen worden direct beperkt.
Zo niet bij ProRail. Er is een storing in de Amsterdamse Verkeersleiding en meteen valt alles uit tussen Amsterdam en Schiphol. Waarom kunnen hier de effecten niet beperkt gehouden worden tot een deel van het emplacement in Amsterdam of tot Schiphol? Er is veel, waarschijnlijk te veel, geïnvesteerd in grootschalige verkeersleidingssystemen. Het gevolg is een veel en veel te grote kwetsbaarheid als er iets fout gaat.
Het was prachtig weer, dus de winter als oorzaak aanwijzen lukt deze keer niet. Het probleem zit echt bij ProRail zelf. Als ProRail de reiziger voor zich wil winnen, zijn excuses niet van belang. Van belang is een plan van aanpak om storingen te reduceren en de gevolgen van een storing te beperken. Daar wacht Nederland met smart op.
Arriën Kruyt
Op de hoogte blijven van ons nieuws en de activiteiten op onze website? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.