Service alstublieft!
Een goede en een slechte ervaring in één week. Te beginnen met de goede. In de late avond van donderdag ontstond er een stremming tussen Baarn en Amersfoort. Mijn stoptrein uit Hilversum kwam niet verder dan Baarn en de reizigers werden verwezen naar de stoptrein Baarn-Utrecht met het advies om in Den Dolder over te stappen naar Amersfoort. Vóór Den Dolder kondigde de conducteur aan dat we bijna een half uur zouden moeten wachten op de stoptrein richting Amersfoort. Wachten op een koud station Den Dolder is geen pretje. Met enige kennis van zaken rekende ik uit dat voor veel reizigers de vertraging richting Zwolle of Apeldoorn met nog een half uur op zou lopen. De conducteur zag er vriendelijk uit en ik besloot hem te vragen de Verkeersleiding te bellen met het verzoek om de Intercity uit Utrecht in Den Dolder te laten stoppen. Hij gaf me weinig kans: “dat doen ze toch niet, een Intercity laten stoppen in Den Dolder”. Ik was het roerend met hem eens dat de kans klein was maar toch het proberen waard. En jawel: de Intercity stopte in Den Dolder en de kleumende reizigers konden hun reis vervolgen met minder vertraging. Hulde voor de conducteur en hulde voor de verkeersleiding van ProRail!
De slechte ervaring was in Amsterdam in het begin van de vrijdagavond. Bij de halte van lijn 5 bij het station Amsterdam-Zuid gaf het elektronische bord aan dat de tram om 18.34 zou vertrekken. Toen gaf het bord aan 18.40, vervolgens 18.44, 18.48, 18.44 enzovoorts. Er stonden al reizigers te wachten vanaf 18.20. Er reden met grote snelheid twee trams voorbij met de tekst ”sorry geen dienst”. Er was duidelijk iets mis. Op de via de telefoon geraadpleegde website van het GVB geen informatie. De bestuurders van de trams in de tegenovergestelde richting namen ook niet de moeite om de reizigers, die in grote getalen stonden te wachten, te vertellen wat er aan de hand was. Ten slotte verscheen er een mudvolle tram om 18.50. De Partij voor de Dieren zou deze vorm van ophokken ten strengste hebben verboden. Bij de volgende haltes moest de bestuurder mensen noodgedwongen laten staan.
Opvallend is het totale gebrek aan informatie en het gebrek aan interesse bij de trambestuurders die zien dat haltes vol mensen staan, maar gewoon naar de remise rijden: “sorry geen dienst”. Het GVB had weer eens lak aan reizigers. De nieuwe directeur heeft in een interview gezegd dat het GVB geen nieuwe reizigers heeft weten te trekken. Hoe zou dat nou komen?!
Arriën Kruyt