Tariefverhoging ongepast
NS heeft aangekondigd de tarieven met meer dan 3 % te willen verhogen. NS beroept zich op een te verwachten bezuiniging van het Rijk. Die bezuiniging van Rijkswege is ongetwijfeld waar. Toch is deze tariefverhoging ongepast.
Rover is deze week geïnformeerd over de plannen van ProRail voor 2014. Er komen 11 grote buitendienststellingen. Den Bosch gaat weer 18 (!) dagen op slot. Schiphol is ten minste zes weekenden onbereikbaar in 2014. Assen gaat acht dagen op slot, de IJsselbrug bij Zutphen negen dagen en zo voort. Het aantal “kleine” buitendienststellingen is nog niet door Prorail bekend gemaakt. Voeg daarbij de dagelijkse sein-, wissel- of stroomstoringen, waar ProRail geen grip op krijgt en het is duidelijk dat 2014 voor de reiziger een beroerd spoorjaar gaat worden. NS kan daar weinig aan doen. NS is afhankelijk van de prestaties van ProRail.
Wat NS niet behoort te doen is het verhogen van de tarieven terwijl NS weet dat er in 2014 een slecht product geleverd zal worden. In zo’n situatie is een tariefverlaging eerder op zijn plaats om de klanten vast te houden. NS behoort ook eens naar zijn eigen kosten te kijken. Volgens sommige onderzoeken heeft NS 1000 man teveel in dienst. Hetzelfde geldt voor ProRail. Het is ongepast om deze kostbare overhead van NS en ProRail op de reizigers te verhalen.
De combinatie van een permanent verstoorde treindienst met hogere tarieven zal ertoe leiden dat de reiziger zijn heil zoekt op de inmiddels filevrij gemaakte autowegen. ProRail en NS: bezint eer gij begint.
Arriën Kruyt