Treinbotsing Amsterdam en ERTMS
Nederland is opgeschrikt door een treinbotsing in Amsterdam met één dode en een voor Nederlandse verhoudingen ongekend aantal gewonden. Het is terecht als groot nieuws gebracht, omdat we dit in Nederland niet gewend zijn. De berichtgeving over het ongeluk overschaduwde het mislukken van het overleg in het Catshuis. Ook Rover leeft mee met alle betrokkenen van het treinongeluk.
In de kranten stond de afgelopen week in kleine berichtjes te lezen dat het aantal van ruim zeshonderd (!) verkeersdoden in Nederland na jaren van daling weer stijgt. Het aantal gewonden in het verkeer loopt in de duizenden. Niemand lijkt er zich druk om te maken. Verkeerslachtoffers zijn gewoon en zijn dus geen nieuws.
Een treinbotsing is ongewoon, omdat er in één keer veel gewonden zijn en de materiële schade spectaculair is. Een treinbotsing is niet acceptabel, omdat we vinden dat reizigers recht hebben op veiligheid in het OV.
In 1962 vond een echte treinramp plaats – bij Harmelen - waarbij 92 doden vielen. Dat heeft geleid tot de invoering van de Automatische Trein Beïnvloeding (ATB), die treinen die harder dan 40 km per uur rijden doet stoppen als de machinist een sein negeert. De Tweede Kamer heeft dit voorjaar terecht geconstateerd dat Nederland maar blijft talmen met het invoeren van ERTMS, de Europese opvolger van ATB. De treinbotsing Amsterdam zou wel eens kunnen leiden tot het besluit ERTMS echt te gaan invoeren. Lees hier meer over beveiligingssystemen op het Nederlandse spoor (redactie).
Arriën Kruyt