Vakmanschap gevraagd bij ProRail
Een zwakke plek van ProRail is de verkeersleiding. De verkeersleiding bevindt zich in een virtuele werkelijkheid. Op computerschermen voltrekt zich een werkelijkheid die haaks staat op de beleving van reizigers. Een reizigerstrein staat te wachten op vertrek maar een goederentrein mag eerst vertrekken. De Intercity mag er achter aan boemelen, met een paar honderd reizigers, die te laat aankomen en hun aansluitingen missen. Een stoptrein is verlaat, maar vertrekt toch voor de Intercity. Iedereen met gezond spoorverstand doet het omgekeerde, maar niet de verkeersleiding. Mopperende reizigers worden niet gehoord in de van de werkelijkheid afgeschermde Verkeersleidingposten. Soms wordt het een machinist te bar en dan wordt omgeroepen, dat de verkeersleiding of ProRail een langzame trein voor de Intercity laat rijden.
Op een website vond ik een advertentie voor een Hoofd van een verkeersleidingpost in Den Haag. Opvallend is dat vakkennis niet gevraagd wordt, maar wel kennis van de wet Poortwachter. Vakmensen willen aangestuurd worden door een goede vakman met leidinggevende eigenschappen. Een Hoofd zonder vakkennis wordt niet serieus genomen. Een hoofdzuster voldoet geheel aan dit profiel en die heeft stellig verstand van de Wet Poortwachter. Het is een geruststellende gedachte dat als een trein vertraging heeft, het hoofd van de Verkeersleiding functioneringsgesprekken kan voeren. Hoe een trein er uit ziet is niet belang. Reizigers? Doen die er toe voor het hoofd van een verkeersleidingpost?
Arriën Kruyt
NB. N.a.v deze blog heeft ProRail ons laten weten de advertentietekst aan te passen en ook om vakkennis te zullen vragen aan de kandidaten.