Skip to main content

Waar is de spoorwegpolitie gebleven?

thumb ArrienkruytJPGkleinDe vakbonden voeren maandag 20 januari actie tegen het verdwijnen van de politie op de stations. Reizen moet veilig kunnen gebeuren. Dat is van belang voor het personeel van de vervoerbedrijven én voor de reizigers. Ooit had NS zijn eigen spoorwegpolitie. De spoorwegpolitie waren mannen en vrouwen, die dezelfde bevoegdheden hadden als de gewone politie. Zij waren daarnaast gespecialiseerd in spoorwegen. Zij kenden het tariefsysteem en de stations, waar zij toezicht uitoefenden. Zij wisten hoe een trein of een locomotief er van binnen uitzag en zij kenden de voorschriften van NS. Zij waren voor de conducteurs en het stationspersoneel goed bereikbaar.

Bij een vorige reorganisatie van de politie verdween de spoorwegpolitie in de vergaarbak van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Daar zaten zij tussen de bewaking van het koninklijk huis, de nationale recherche, de waterpolitie, de dienst gevonden vliegtuigen en andere politionele buitenissigheden. Kortom in een omgeving die niets met spoorwegen te maken had. Niet stimulerend om spoorwegkennis op peil te houden.

Door de vorming van de Nationale Politie dreigt nu het laatste restant spoorwegkennis bij de politie verloren te gaan. Politieposten in of nabij stations gaan dicht. Het personeel van de vervoerbedrijven voelt zich terecht in de steek gelaten. En in feite geldt dat net zo zeer voor de reizigers. Rover en de vakbonden zijn het geheel eens over de noodzaak van goede gespecialiseerde politieagenten in stations. Veiligheid in de trein is net zo nodig als op straat.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover