Skip to main content

Woon-werk verkeer

arriengrootDe discussie is losgebarsten over het vergoeden van het woon-werk verkeer. Werkgevers gaan daar in de praktijk heel verschillend mee om, maar in veel gevallen worden de kosten vergoed tot het maximale aftrekbare bedrag voor de belastingen. In het Kunduz- of Lenteakkoord wordt voorgesteld om de fiscale aftrek af te schaffen zowel voor het reizen per auto als per OV. De verdediging van dit voorstel berust op de gedachte dat woon-werkverkeer veel uitstoot veroorzaakt en teruggedrongen moet worden. Woon-werkverkeer is echter voor veel werknemers onvermijdelijk en veel mensen kunnen gewoonweg niet verhuizen.

Als het gaat om het milieu, ligt het voor de hand om het verkeer per fiets en openbaar vervoer wel te bevorderen. Een automobilist veroorzaakt drie maal meer uitstoot dan een OV-reiziger. Willen de politieke partijen nu echt iets aan het milieu doen? Of is het slechts lippendienst?

De OV-bedrijven kunnen zelf ook meer doen om het woon-werkverkeer per OV te bevorderen door het aanbieden van integrale abonnementen van adres tot adres. In de Metro stond vrijdag te lezen dat 24 grote werkgevers zich bij de Minister beklagen over het plan van de NS om in de NS-Businesskaart geen zones meer voor het stadvervoer op te nemen. Dit speelt overigens niet alleen bij deze kaart. Het is een direct gevolg van het aanbesteden per regio en van onvoldoende samenwerking tussen OV-bedrijven. Het is echt de hoogste tijd voor de OV-bedrijven om de handen ineen te slaan en voordelige abonnementen aan te bieden van adres tot adres. En het is de hoogste tijd voor de politici om het reizen per openbaar vervoer aantrekkelijk te maken.

 Arriën Kruyt