Skip to main content

Zijn seniorenkortingen nodig?

Van oudsher betalen ouderen minder voor het openbaar vervoer. In sommige steden is het OVarriengroot zelf helemaal gratis voor 65+ers. Gratis wil zeggen dat de gemeente de rekening betaalt aan het OV-bedrijf. Er worden in de praktijk twee argumenten gebruikt voor gratis of goedkoper OV voor ouderen. Ouderen zouden hiermee uit hun isolement komen en gepensioneerden hebben doorgaans een lager inkomen dan werkenden. Ook wel samengevat als de sociale functie van OV.

Op deze argumentatie valt nogal wat af te dingen. Sociaal isolement komt zeker niet alleen bij ouderen voor. Bovendien zijn veel gepensioneerden niet armlastig. Werklozen krijgen ook geen goedkoper of gratis OV. Dit soort argumentatie leidt bovendien tot een negatieve beeldvorming van 65+ers.

Er zijn betere redenen voor OV-bedrijven om zich te interesseren voor 65+ers. Door de demografische ontwikkelingen komen er steeds meer ouderen. Een OV-bedrijf kan aan ouderen goed verdienen. Het voordeel van ouderen is dat zij niet voor hun werk in de spits hoeven te reizen.

Tijdens een congres in Salzburg vertelde het hoofd van de communicatieafdeling van het lokale vervoerbedrijf over hun seniorenbeleid. Het eerste probleem waar zij tegen aanliepen was dat er nu een grote groep ouderen is die altijd van de auto en nooit van het OV gebruik heeft gemaakt. Zij hebben dus geen idee hoe het OV werkt, waar je een dienstregeling kan krijgen en hoe je een kaartje koopt. Die groep werd uitvoerig van dit soort bekend veronderstelde informatie voorzien. Die groep bestaat in Nederland ook.

Het tweede probleem was dat veel ouderen bang bleken te zijn dat zij geen zitplaats zouden vinden in de bus. Dit probleem werd opgelost door speciale zitplaatsen voor ouderen vlakbij de deur van de bus. Tot slot werden folders gemaakt met kleine wandelingen, die je vanaf een bushalte kan lopen. Het resultaat was een spectaculaire toename van het aantal oudere reizigers buiten de spits. Dit moet in Nederland ook kunnen. Ouderen zijn niet zielig, maar een commercieel interessante doelgroep!

Arriën Kruyt