Skip to main content

Zin en onzin over de treinen naar Brussel

1. ANSALDOBREDA

Ansaldo zou de Fyra kunnen oplappen volgens advertenties in de dagbladen. De arriengrootFyra is vier jaar te laat geleverd met gebreken. De stoelen hadden sprinterkwaliteit. Er was geen wifi, geen ruimte voor rolstoelen en fietsen. In Denemarken doen de treinen van AnsaldoBreda het vele jaren na levering nog steeds niet. De advertenties hadden operettekwaliteit en verbloemen slechte treinen. Onzin.

2. OPNIEUW AANBESTEDEN

Klinkt leuk en fris. De voorbereiding van een aanbesteding duurt twee jaar en de uitwerking drie jaar. Al die tijd zitten de reizigers zonder treinen. Op korte termijn onzin. Op lange termijn te overwegen.

3. ER IS OP KORTE TERMIJN HOGENSNELHEIDSMATERIEEL BESCHIKBAAR

In Duitsland is een tekort aan ICE-treinen wegens defecten aan de laatste serie. In Frankrijk heeft de SNCF een tekort aan Thalys-treinen. Dankzij de directeur van de NMBS komen er nu toch een paar extra Thalys-treinen beschikbaar van en naar Nederland. NS kreeg dat niet voor elkaar. Elders is niets te kopen op korte termijn. Meer hogesnelheidstreinen is niet reëel, dus onzin.

4. 300 KILOMETER PER UUR

De Thalys rijdt 300 km per uur en blijft dat doen, ook in Nederland. Voor het traject Schiphol – Rotterdam of Rotterdam – Breda is het verschil tussen 200 km per uur of 300 km per uur marginaal qua reistijd. Ook in Duitsland rijden de treinen doorgaans 200 km per uur en op sommige lijnen 250 km per uur. Voor Nederland is 300 km per uur onzin in het binnenlands vervoer.

5. DE BENELUXTREIN IS TE TRAAG

De Beneluxtrein begon in 1958 met een blauwe hondenkop, bestaande uit twee rijtuigen en was onmiddellijk een succes. Al snel moest de trein langer worden en kwam er een uurdienst. In een geheim akkoord tussen Nederland en België (sic) werd de Beneluxtrein afgevoerd om de reizigers te dwingen gebruik temaken van de Fyra. De reizigers kwamen in opstand en de Beneluxtrein herrijst nu uit zijn as. Nu moeten NMBS en NS ervoor zorgen dat deze trein snel en comfortabel vervoer biedt. Zo niet dan verdient de Lage Landen Lijn van Den Haag het om als alternatief te gaan rijden. Zin en geen onzin.

Arriën Kruyt