Skip to main content

Zin en onzin van GSM-oplaadpalen op stations

thumb OplaadDe Tweede Kamer heeft een motie van GroenLinks aangenomen om GSM-oplaadpalen op stations te realiseren. De Tweede Kamer is van mening dat als er minder informatie op de stations zelf aanwezig is, een oplaadpaal voor de mobiele telefoon een goed alternatief is. De oplaadpalen moeten een tijdelijke oplossing zijn totdat er stopcontacten in de trein komen. Rover vindt GSM-oplaadpalen een prima service aan de reiziger, maar absoluut geen alternatief voor de statische reisinformatie op gele vertrekstaten.

Je telefoon opladen op een station, hoe handig is dat? Er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die daar eens behoefte aan hebben. Maar de meerderheid van de reizigers gaat natuurlijk geen uur op een station doorbrengen totdat de telefoon vol is – en het telkens kortdurend opladen van een smartphone is de doodsteek voor iedere accu. Vorig jaar werd een proef met een oplaadpaal op Rotterdam CS uitgevoerd. Uit de reacties die bij Rover binnenkwamen bleek vooral dat reizigers het enorme bakbeest met alle knoppen en lades veel te ingewikkeld vonden.

OplaadMaar ook smartphonegebruikers die de duimendikke handleiding van de oplaadpaal kunnen overslaan, worden niet allemaal warm van het idee de telefoon in te pluggen op een lader waarvan niemand weet met wie deze al eerder een connectie heeft gemaakt. Zorgen zijn er om juice jacking en digitale virussen. “Steek nooit een vreemde kabel in je telefoon zonder USB-condoom”.  Kortom, of het nu gaat om oplaadpalen of stopcontacten, de NS-reiziger wordt geacht ofwel een USB-condoom of oplaadkabel mee te brengen op reis als hij zeker wil zijn van reisinformatie.

Natuurlijk is er ook nog de reiziger die totaal geen bezwaar heeft tegen een oplaadpaal. Of die altijd voorzien is van zijn eigen externe accu en dus nooit met een lege smartphone komt te zitten. Maar kan hij antwoord geven op vragen als: langs welke spoorlijn ligt mijn bestemmingsstation? Hoe laat gaat mijn laatste directe trein terug? Gaat mijn intercity vanavond nog steeds 4 keer per uur, of is er een tijdstip waarop de frequentie omlaag gaat? Deze antwoorden op een telefoontje uit moeten zoeken betekent dat hij tijdens de reis zeker iets te doen heeft.

Rover zegt altijd, reizigers zijn er in alle soorten en maten. Ook degenen die de GSM-oplaadpaal “erg chill” vinden hebben zich al laten horen, dus deze extra service is zeker welkom. Maar de discussie moet niet of-óf zijn. Want er zijn ook nog reizigers die behoefte hebben aan gele vertrekstaten. Maar liefst 7 tot 12% van de reizigers volgens NS zelf, en al deze mensen moet je niet dwingen aan een alternatief dat het origineel gewoon niet kan vervangen.

thumb ikzelf

 

Sanne van Galen,
Woordvoerder Rover