Skip to main content

Blog: duizenden NS-reizigers gedupeerd door werkoverleg

DenHaagVandaagDe ochtendspits is deze koude dinsdag voor velen rampzalig verlopen. Oorzaak was “een gepland werkoverleg” door NS-personeel in Den Haag. Uiteraard aangevuld met wat dagelijkse sein- en wisselstoringen. Traditioneel is de dinsdagochtend het drukste moment op het spoor waarbij grote aantallen reizigers normaliter al als haringen in een ton vervoerd  worden. Dat op zo’n dag ook over wat seinen en wissels de controle wordt verloren, zal de ervaren reiziger ongetwijfeld incalculeren. Maar onbegrijpelijk is, dat juist dit moment is uitgekozen voor een werkoverleg. Vanochtend om 4 uur, aan het begin van de dienstregeling, zat 150 man paraat om de onvrede te uiten. Het soort overleg waar je niet in een half uurtje korte metten mee maakt dus. En een bijkomend nadeel van overleggend personeel is dat zij niet beschikbaar zijn om een trein te besturen. En zo liep dit overleg uit op een werkonderbreking met grote impact.

Waarover moest op stel en sprong overlegd worden? Conducteurs en machinisten vinden de werkdruk te hoog. Naar verluidt klagen zij over te korte pauzes, vuile treinen, slechte communicatie en agressie. Zaken waar reizigers ook last van kunnen hebben. Opvallend is de klacht van het personeel over korte overstaptijden en grote loopafstanden op stations naar de aansluitende diensten, die kriskras door Nederland liggen.  Dit zou stress en vertraging in de hand werken. Het is niet aan ons om dit tegen te spreken. Het is wel erg verleidelijk om de discussie over het “rondje om de kerk” op te diepen. Want het was dit NS-personeel dat de ingewikkelde werkroosters heeft afgedwongen, om eentonigheid te voorkomen. En ook daar kunnen reizigers last van hebben. Want door dit soort werkroosters kan een vertraging zich als een olievlek over het spoor uitbreiden. De reiziger zou er meer profijt van hebben als conducteurs en machinisten een eenvoudig heen-en-weer-rooster er op na zouden houden, met bijvoorbeeld iedere dag een ander traject. Wellicht hoeft het personeel dan niet zo hard van de ene kant van het station naar de andere kant te rennen. Daar heeft de reiziger dan weer extra profijt van, als het niet nodig is de ochtendspits in de war te schoppen met werkoverleggen.

Prima om deze discussies weer eens te voeren. Maar niet tijdens de ochtendspits!

thumb ikzelf

Sanne van Galen
Woordvoerder Rover

Foto: @Selina_meer op Twitter