Blog: de grens over
In het verleden moet Europa immens groot zijn geweest voor de reiziger. Ergens hangt er een zweem van romantiek over de ontberingen van reizigers in het verleden, de enorme avonturen die mensen moesten afleggen om een deel van de wereld of zelfs het land te zien. De komst van de spoorwegen en de auto maakten de wereld kleiner, maar het was nog niet heel lang geleden dat we met de auto ook bij de grenspost stonden te wachten tot we de grote oversteek naar één van onze buurlanden mochten maken. Wat is het anno 2014 dan simpel. Neem in Brabant een verkeerde afslag en je bevindt je opeens in België. Soms valt het je pas op als je opmerkt dat de kentekenplaten om je heen opeens een andere kleur hebben.
Op een minder stormachtige dag dan vandaag kunnen wij zomaar besluiten eens een bezoekje te brengen aan de kerstmarkt in Keulen, met de huidige benzineprijzen kost het je een paar tientjes. Je haalt de smartphone tevoorschijn en google weet precies hoe je rijden moet. Spannend is het niet meer, makkelijk wel. Tegenwoordig kun je net zo snel met de ICE naar Keulen reizen, je mag dan vanuit Amsterdam wel even 129 euro aftikken voor een retourtje, tenzij je toevallig drie maanden geleden al wist dat je vandaag op reis ging en dus tijdig je voordeelkaartje wist binnen te slepen. Op deze manier voelt Duitsland toch weer een stuk verder weg.
De treinverbinding richting België heeft wel een enorme stap vooruit geboekt, slechts twee jaar geleden moesten we nog een Fyra-kaartje vooraf reserveren voor een reis naar dit verre land. Vanaf zondag rijdt eindelijk de Beneluxtrein weer ieder uur vanaf Amsterdam, daarmee is België weer iets dichterbij gekomen. Tenzij je toevallig naar Brussel moet, met een reistijd van 3 uur en 11 minuten is deze verbinding nog nooit zo traag geweest. Maar dan voel je weer wel dat je echt een verre reis maakt….
De nachttrein naar Kopenhagen is inmiddels opgeheven, de nachttrein naar Praag begint met ingang van zondag pas in Oberhausen: reizigers vanuit Nederland moeten rekening houden met een flinke overstaptijd. Dat maakt de reis toch weer een stuk avontuurlijker dan zo’n saaie vliegreis bij een prijsvechter die je voor veel te weinig geld in enkele uren op je bestemming brengt.
Alleen al het zoeken naar de juiste route en het meest voordelige kaartje van een OV-reis is een waar avontuur: een goede internationale OV-reisplanner is er tenslotte nog niet. Dat betekent verschillende websites van verschillende vervoerders afgaan voor wie echt de beste optie wil binnenslepen. Dan weet je tenminste wel weer dat je echt naar het buitenland gaat.
En verdiep je ook vooraf even in de regels van de OV-chipkaart, want soms ben je verplicht om in te checken en soms is een barcode of een sleutelkaart de oplossing. En laat je niet van de wijs brengen door overstapmeubels met onduidelijke teksten onderweg, anders verloopt je reis net zo chaotisch als de treinreis Amsterdam – Antwerpen van deze dame.
Helemaal geen zin in poortjes? Er rijden ook genoeg bussen de grens over. Bijvoorbeeld de lijnbus van Breda naar Antwerpen en Hulst. Het soort kaartje dat je hier koopt is wel afhankelijk van waar je wilt uitstappen en let op: bij een aantal haltes mag je alleen instappen of juist alleen uitstappen. De voorpret van een dergelijke reis kan al dagen vooraf beginnen.
De OV-sector brengt ons weer een klein beetje dat grote Europa van vroeger in herinnering met keiharde grenzen die precies aangeven waar het ene land ophoudt en het andere begint. Wanneer zou voor de OV-reiziger de wereld ook iets kleiner worden en een reis naar Antwerpen net zo eenvoudig zijn als een reis naar Groningen?
Sanne van Galen
Woordvoerder Rover