Stroomstoring: een ramp is niet te managen maar de gevolgen wel
In het eerste kwartaal van 2015 heeft ProRail drie rampen en Tennet één ramp veroorzaakt voor de reiziger. De stroomstoring van Tennet was heftig. Op Schiphol konden geen vliegtuigen meer landen en opstijgen en in Amsterdam vielen de trams en metro’s uit. Er was gedurende een paar uur geen treinverkeer mogelijk in de provincie Noord-Holland.
Maar dan komen de verschillen. Toen er weer stroom was, kwam Schiphol op gang en reden er vlot weer trams en metro’s. De treindienst echter bleef de hele dag verstoord. NS en ProRail kregen het proces weer niet op gang en adviseerden om naar Amsterdam geen trein te nemen. Dat is na elke storing hetzelfde beeld. ProRail en NS hebben nu een VERBETERTEAM gestart. Het volgende werd bekend gemaakt:
"We moeten gezamenlijk de opstart na een verstoring verbeteren zodat reizigers hun weg zo snel mogelijk kunnen vervolgen. Wij willen u om die reden laten weten dat de Directies van NS en ProRail hiertoe een Verbeterteam hebben gestart. We zijn enorm gedreven om verbeteringen door te voeren, echter we hebben te maken met zeer complexe materie en kunnen daardoor nu niets toezeggen over harde resultaten en bijbehorende termijnen."
Een verbeterteam, prima! Maar wordt dat een team vanuit de ivoren torens in Utrecht? Of wordt dat een team dat gaat luisteren naar de werkvloer van NS en ProRail? Mag dat team heilige huisjes aantasten? Mag dat team het sloopbeleid van wissels van ProRail ter discussie stellen? Mag dat team het hebben over de binding van personeel aan treinen oftewel het rondje om de kerk? Mag dat team ter discussie stellen of het wel zo verstandig is om de verkeersleiding te centraliseren? Mag dat team het vakmanschap naar de werkvloer terugbrengen? Of moet dit team blijven binnen de taboes van ProRail en NS? Dan wordt het niets.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover