Skip to main content

Agressie in het OV: wat kan de reiziger doen?

thumb Arrien treinHelaas is er onlangs in de voege ochtend bij Abcoude weer een conducteur mishandeld. Niet alleen treinpersoneel maar ook bus- en trampersoneel heeft met agressie te maken. Er zijn door de vakbonden, NS en overheid een aantal maatregelen afgesproken, maar zijn die afdoende? In de jaren negentig was ik interim-directeur bij het Politie Studie Centrum en daar heb ik geleerd dat actieve steun van het publiek nodig is om criminaliteit te bestrijden.

Dat geldt ook voor de agressie in het openbaar vervoer. In veel gevallen zijn reizigers er getuige van. Maar wat moeten zij doen? Wegkijken uit lijfsbehoud? Ingrijpen? 112 Bellen? Een ander nummer bellen? Foto’s maken?

Reizigers vinden agressie in het OV net zo erg als personeel. Maar wie vertelt er wat reizigers kunnen doen in een dergelijke situatie? In veel gemeenten bestaat er burgernet, waarin de politie sms-berichten verspreidt met een oproep om uit te kijken naar een persoon of een verdachte situatie. Vrijwel alle mobiele telefoons van reizigers hebben een 9292- of NS-app. Zou daarmee een boodschap uitgezonden kunnen worden dat een personeelslid bedreigd wordt? Een verzoek aan reizigers in die trein, tram, metro of bus om te komen helpen?

OV-bedrijven, vakbonden en politie: benut het potentieel van de reizigers om agressie te bestrijden!


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover