Stationspoortjes: na al die jaren toch nog verrassingen
Dertien jaar na de eerste NS-proef met gesloten poortjes is het nu dan zo ver dat steeds meer stations worden afgesloten. Lastige gevolgen hiervan zoals onbereikbare stationswinkels en de noodzaak van omlopen wanneer het station een doorgang vormt tussen twee delen van een stad, zijn geen verrassing en al jarenlang een punt van discussie. Desondanks brengen de gesloten poortjes na al die jaren toch nog een paar verrassingen met zich mee.
Allereerst is daar het fenomeen ‘poortjesspringer’. “De fanatieke zwartrijder, zeker het type dat agressie gebruikt om gratis te kunnen reizen, krijgt zo’n poortje echt nog wel open”, waarschuwden wij NS. Achteraf hadden wij geen gelijk, de échte zwartrijder maakt het poortje niet open maar springt er overheen. Het Facebook-evenement WK Poortje Springen verwacht inmiddels 35.000 deelnemers (“entreetickets voor €35 verkrijgbaar bij politie Rijnmond”).
Inmiddels zijn er al ruim duizend boetes uitgeschreven aan zwartrijders op Rotterdam en zijn de poortjes daarmee een succes, stelt men. Maar zijn die boetes dan uitgeschreven dankzij de gesloten poortjes of dankzij het batterij aan beveiligers dat er momenteel bij paraat staat? Met andere woorden, zou een grootschalige controle door personeel niet hetzelfde resultaat hebben opgeleverd? Meerdere zwartrijders die er de afgelopen weken met een uitstel van betaling vanaf zijn gekomen melden intussen lachend op twitter dat de QR-code op hun boete nu nog steeds poortjes opent.
Een andere poortjesverrassing: een overstap van NS op NS kan opeens geld gaan kosten. Op een aantal stations, namelijk Amsterdam Zuid, Muiderpoort, Hilversum en Sittard, zijn de perrons afgesloten met poortjes en moet bij een gewone overstap dus tussendoor worden in- en uitgecheckt. Dit betekent een breuk in de langeafstandskorting bij reizen op saldo, voor abonnementhouders kan het betekenen dat een daluren-reis opeens verder gaat in de spitsuren en daarmee fors duurder wordt. Reizigers die dit meemaken kunnen zich melden bij de NS-klantenservice om een regeling te treffen, het probleem zelf moet eind dit jaar zijn opgelost.
Voorlopig zullen er vooral kleine poortjesverrassingen op stapel staan voor reizigers én personeel. Op station Culemborg kon een reiziger niet inchecken en liep vast omdat de hulppaal aan de andere kant van het poortje staat. Op station RAI werden reizigers tijdens de huishoudbeurs - om opstoppingen te voorkomen - gesommeerd snel door de open poortjes te lopen en het uitchecken achterwege te laten: prima voor de reizigers met combiticket, lastiger voor de reizigers die zich later bedachten wel 20 euro borg betaald te hebben.
We zullen ongetwijfeld nog vele kleine verrassingen tegenkomen. Met in totaal 82 van de ruim 400 stations die in het eindbeeld worden afgesloten, zal het zwartrijden uiteindelijk nooit compleet van het spoor verbannen kunnen worden. Laten we maar hopen dat het eindresultaat alle moeite waard is.
Sanne van Galen
Woordvoerder Rover