Skip to main content

Blog: "Events my boy, events"

thumb Arrien treinDit is een beroemd citaat van de Engels Prime minister MacMillan. Op een vraag van een journalist wat politici het meest bedreigt, zou hij geantwoord hebben: “events, my boy, events”. Timo Huges was op zich goed bezig. Hij zette de reiziger op plaats één, twee en drie. Hij ging de verkokering binnen NS te lijf. Hij maakt een einde aan de oorlog tussen NS en ProRail. Hij zorgde voor gezamenlijke Servicebalies op de grote stations waar NS samen werkt met RET, HTM en GVB. Hij was druk doende om het knelpunt Schiphol aan te pakken. Hij ontfutselde Minister Blok de terugkeer van politie op de stations. Hij gaf toe dat de OV-chipkaart ook nadelen heeft. Hij regelde met Connexxion dat er straks op de stations Amersfoort en Ede-Wageningen niet meer hoeft te worden in- en uitgecheckt bij een overstap van NS naar Connexxion en omgekeerd. Hij ontzag de heilige huisjes niet.

En toen kwamen de gebeurtenissen: Limburg. Zijn voorgangers hadden de medezeggenschap beloofd om hun uiterste best te doen om de concessie Limburg binnen te halen. Rover heeft NS ontraden om mee te bieden, maar de macht van de medezeggenschap bij NS is groter dan Rover. De Tweede Kamer vond het goed en de Provincie Limburg ook. Maar ja, de concurrenten Arriva en Veolia moesten essentiële gegevens ophalen bij NS die zelf mee bood. Dat kon niet goed gaan. De eerste gebeurtenis was een corrupte directeur van Veolia die werd binnengehaald door NS-dochter Abellio. De volgende gebeurtenis was het ACM-rapport van 65 bladzijden, wie zal dit al gelezen hebben? De toon was al gezet: NS had de wet overtreden. Het zal niet meer door de rechter getoetst worden, omdat NS het hoofd in schoot heeft gelegd. Vervolgens bleek de Raad van Commissarissen onvoldoende geïnformeerd te zijn door Huges en toen was begrijpelijkerwijs ook het vertrouwen weg bij de Staat.

Wat valt er te leren uit deze crisis? Allereerst dat het ontbreekt aan een orgaan dat vooraf toezicht houdt op aanbestedingen in het OV. Aanbestedingen in het OV ontaarden keer op keer in juridisch moddervechten. Het OV mist een OPTA. Noch het Ministerie, noch de ACM zijn in staat om deze rol te vervullen. In de tweede plaats dat NS er verstandiger aan doet om zich te concentreren op de Intercitytreinen, waar het goed in is, en de stoptreinen over te laten aan regionale vervoerders, die dit veel beter doen dan NS. Als dit de uitkomst van de crisis is, worden de reizigers er beter van.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover