ANWB en Google bevorderen OV
Twee goede berichten voor reizigers en OV-bedrijven zijn wat ondergesneeuwd door de vele slechte berichten over NS en Fyra. ANWB start een proef met een eigen OV-kaart en die kaart is postpaid zoals dat zo mooi in het Nederlands heet. Dat wil zeggen, dat er niet eerst een saldo van 20 euro geladen hoeft te worden om te kunnen reizen. Voor gezinnen is het een belemmering om per gezinslid 20 euro te moeten opladen om een dagje met de trein te gaan. Net als bij een creditcard worden bij de ANWB-kaart achteraf de werkelijke kosten betaald. De RET had dit al eerder ingevoerd, maar het bereik van de ANWB met miljoenen leden is natuurlijk vele malen groter. Interessant is dat een organisatie die ooit opgericht is als de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond en nadien vooral gezien werd als een automobielclub zich nu ook op de OV-markt stort. Het is te hopen dat de ANWB na de proef deze kaart actief gaat promoten, waardoor een nieuwe groep reizigers tot het OV kan worden verleid.
Op de markt voor reisplanners is veel in beweging. 9292 heeft last van de wet van de remmende voorsprong en lijkt stil te staan. Go About heeft al een tijd een bruikbare reisplanner op de markt gezet en nu komt Google. Beide reisplanners bieden veel aanvullende informatie over het gebruik van fietsen en auto’s voor en na een reis met het OV. Dit voorziet in een grote behoefte van reizigers. Google pakt het stevig aan met grote advertenties op aanplakborden. Voor de reiziger is deze ontwikkeling prima omdat er keuzemogelijkheden ontstaan om de reisplanner te kiezen die het beste bij iemands eigen behoefte past.
De volgende fase is een app op de smartphone met een betaalfunctie en een barcode voor de chippaal of het chippoortje. Kortom: alles in één. Iets voor de ANWB en Google om samen te ontwikkelen? Anderen kunnen het ook doen in het kader van de vrije markt.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover