Skip to main content

Blog: ongastvrij OV-land

De vakantie staat weer voor de deur, het is traditioneel de tijd dat veel reizigers met ons delen hoe gastvrij het OV op de vakantiebestemming was en zich afvragen waarom dit in Nederland zo anders geregeld is.

Laten we wel wezen: ons openbaar vervoer is helemaal zo slecht niet. In de Randstad rijdt iedere paar minuten een R-Net voorbij en ook veel treinen rijden in hoge frequentie. Er bestaat een scala aan reisinformatie-apps waarmee we altijd kunnen zien wanneer de eerstvolgende bus vertrekt, iets waar je in het buitenland vaak naar moet zoeken. Natuurlijk is het de vraag of toeristen deze apps ook weten te vinden. Voor ervaren reizigers is het misschien wel onderdeel van de voorpret om dit soort dingen voorafgaand aan de reis uit te zoeken. Maar de werkelijkheid is dat veel van onze gasten onvoorbereid landen op Schiphol en dan de wereld van het Nederlandse OV gaan verkennen. Welke verrassingen komen ze dan tegen?

Natuurlijk wordt aan alle kanten geadviseerd een OV-chipkaart te kopen. Hier moet ook nog een flink saldo als borg op, dat telkens na een reis moet worden aangevuld om weer in te kunnen checken. Toeristen die niet toevallig een Nederlandse bankrekening hebben, mogen dit saldo aan het einde van hun verblijf terugkopen aan een balie. Voor de toerist die dan liever gaat voor losse kaartjes met toeslag: niet alle bankpassen zijn bruikbaar aan de NS-kaartautomaat, met briefgeld kan niet worden betaald, soms wel met creditcard tegen b etaling van een toeslag. Wie zich wel goed voorbereidt en online alvast e-tickets wil kopen, moet dit kunnen betalen met het Nederlandse iDeal-systeem. Daarbij zijn deze e-tickets alleen geldig als print en niet vanaf een smartphone. Voor busreizigers is enige verdieping in het systeem wel aan te raden: wie in de regio Amsterdam reist moet goed opletten of hij het kaartje koopt bij GVB, Connexxion of EBS. Wie met de trein ons gastvrije land binnenkomt, kan zomaar tegen een gesloten poortje aanlopen. Hij moet dan hopen iets van een barcode of sleutelkaart gehad te hebben, anders wordt het waarschijnlijk meeglippen met een ander. Laat het dan een troost voor de toerist zijn dat dit twee kanten op werkt: ook voor ons kan het aardig ingewikkeld zijn per trein het land te verlaten. Rover heeft hier een soort handleiding voor gepubliceerd.

Kortom, het Nederlandse OV is echt zo slecht niet. Maar ook niet al te gastvrij. Ik kijk al uit naar alle positieve ervaringen van vakantiegangers. Als de OV-sector dat nou ook eens deed…

thumb Blogfoto Sanne

 

 

 

 

Sanne van Galen

Woordvoerder Rover