Skip to main content

Buitendienststelling bij Eindhoven

thumb Arrien treinProRail en NS bezorgen de reiziger een onaangename mededeling. Tussen Eindhoven en Limburg zal de reiziger drie weken hinder ondervinden van beperkt treinverkeer. Dat betekent drie weken lang extra overstappen op bussen en drie weken langere reistijden voor veel reizigers. Dat betekent grote problemen voor reizigers met een rolstoel, een kinderwagen of een rollater. Het ergerlijke is dat dit soort ellende voor de reizigers publicitair verkocht wordt alsof buitendienststellingen in het belang van de reizigers zijn. ProRail spreekt in zijn publicaties soms met ongepaste trots over “treinvrije”perioden. Het effect van buitendienststellingen is dat wederom het OV een slecht imago krijgt en mensen uit de trein in de auto stappen.

Ik schrijf deze weblog in de trein tussen Berlijn en Hannover, waar het spoor geheel vernieuwd moet worden omdat dit traject na de Duitse hereniging te snel is aangelegd en versleten is door intensief gebruik. De vernieuwing gebeurt hier stap voor stap en er wordt maar één spoor tegelijk buitendienst gesteld om de treindienst zo goed mogelijk over het andere spoor af te wikkelen.

Waarom worden de reizigers op dit traject in Duitsland wel zo goed mogelijk ontzien? In Duitsland is het concern Deutsche Bahn zowel verantwoordelijk voor de infrastructuur als voor de treindienst. Binnen het concern wordt een afweging gemaakt tussen het belang van de afdeling reizigers en de afdeling infrastructuur, ook in financieel opzicht. In Nederland kan ProRail eenzijdig besluiten tot een buitendienststelling. De schade is geheel voor de vervoerders en de reizigers, maar die schade wordt in Nederland niet vergoed. Bovendien liggen in Duitsland veel goed onderhouden wissels die een trein gemakkelijk van het ene naar het andere spoor geleiden al één van de twee sporen buitendienst is gesteld. In Nederland heeft ProRail deze wissels uit kostenbesparing weg gehaald. Tot slot wordt er in Duitsland minder overspannen over veiligheid gedaan en kan er aan één spoor gewerkt worden terwijl de treinen op het andere spoor rijden. In Nederland jaagt de ILT de reizigers van het veilige spoor naar de onveilige wegen.

Toch moet het ook in Nederland mogelijk zijn om in creatieve samenwerking tussen ProRail, de aannemers, de vervoerders en Rover het aantal buitendienststellingen fors te verminderen. Vanuit Rover doen we ons stinkende best daarvoor!

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover