Blog: aansturing van ProRail
Dankzij RTL weten wij dat het kabinet overweegt om ProRail aan te gaan sturen als agentschap. Het zijn uitgelekte conceptstukken, dus beslist is er niets. Duidelijk is dat de regering ontevreden is over het huidige model, waarin ProRail functioneert als een bedrijf met een Raad van Commissarissen en een directie. Voor die ontevredenheid valt veel begrip op te brengen, omdat ProRail vele jaren beroerd heeft gefunctioneerd en de Raad van Commissarissen het tij niet heeft kunnen keren. De regering wil kennelijk meer greep hebben op ProRail. Maar heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de kennis in huis om ProRail aan te sturen?
De vraag is nu wat dan wel een goed aansturingmodel is. En welk model werkt in het belang van de reizigers? In theorie kan van ProRail een Rijksdienst worden gemaakt zoals Rijkswaterstaat. Maar is dat het goede model? Rijkswaterstaat is een dom bedrijf dat veel asfalt aanlegt en zich geen lor aantrekt van een schoon milieu. Hebben de reizigers behoefte aan een domme Rijksdienst genaamd ProRail?
Nodig is een ProRail dat de belangen van reizigers en verladers op korte en lange (!) termijn vooropstelt. Een ProRail dat om weet te gaan met reizigers, vervoerbedrijven en regionale overheden. Een ProRail dat niet gezien wordt als een tegenpartij maar als een leuk bedrijf om mee samen te werken. Een ProRail dat bekend staat om zijn unieke kennis van het spoor en zijn intelligente omgang met regels. Een ProRail waar het een eer is om bij te mogen werken.
De enige goede vraag voor het Rijk is hoe de aansturing daar aan kan bijdragen. Dat antwoord is niet eenvoudig en politiek heeft vaak haast. Wellicht is het nu beter voor de politiek om even niets te doen en in de zomer rustig na te denken wat de ideale toekomst is voor ProRail. Tijd schaft soms raad.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover