Skip to main content

Blog: kabinetsreactie Fyra

thumb Arrien treinHet kabinet heeft gereageerd op de aanbevelingen van de Parlementaire Enquête Commissie op de Fyra. De essentie was al eerder via RTL uitgelekt. Er komt een marktonderzoek naar de mogelijkheid om een ander bedrijf dan NS op de HSL te laten rijden. Als dat onderzoek goed wordt uitgevoerd, wordt duidelijk welke problemen door de zeer complexe infrastructuur worden veroorzaakt en welke door NS. Ook de vraag in hoeverre de publiek-private samenwerkingsconstructie bij de aanleg van de HSL nu oplossingen in de weg zit, dient beantwoord te worden.

Dit onderzoek heeft overigens alleen maar zin als de Belgische overheid, Infrabel (het Belgische ProRail) en de NMBS (de Belgische NS) echt mee doen. En van de Nederlandse kant is een beter inzicht in de Belgische belangen en bedrijfscultuur wel nodig om tot een echt goede Beneluxtrein te komen. In de tussentijd wordt NS op de huid gezeten om beter op de HSL te presteren. Daar is ook niets mis mee.

De aanbeveling van de parlementaire enquête commissie om na te denken over een andere ordening op het spoor wordt overgenomen. Beslissingen daarover zal dit kabinet niet meer nemen. Ook dat is verstandig. Met ProRail wordt meer haast gemaakt. Het kabinet heeft het kennelijk gehad met de huidige Raad van Commissarissen. Die heeft inderdaad weinig terecht gebracht van het wettelijk vereiste om toezicht te houden. De vraag dringt zich op of dat niet ook geldt voor de Raad van Commissarissen van NS. De vraag of ProRail een agentschap, een Rijksdienst of een ZBO moet worden is overigens niet eenvoudig te beantwoorden. Het antwoord op die vraag kan niet los gezien worden van de uitkomst van een onderzoek naar de meest gewenste ordening in de hele OV-sector. Ook hier geldt: bezint eer ge begint.

Inzake de Benelux en Den Haag doet het kabinet een compromisvoorstel. Vier treinen per dag van en naar Den Haag en twaalf rechtstreeks van en naar Schiphol en Amsterdam. De vraag is in hoeverre de Beneluxtreinen naar Den Haag ten koste zullen gaan van stoptreinen rond Den Haag waar meer forenzen gebruik van maken dan internationale reizigers in de Benelux. Maar die vraag had de parlementaire enquête commissie zich zelf ook niet gesteld en daarom hoeft het kabinet die vraag niet te beantwoorden. Die vraag zou de gemeente Den Haag zichzelf moeten stellen.

Niet helemaal duidelijk is of de Tweede Kamer, de regering en het departement van I&M de hand in eigen boezem zullen steken. Er zijn nogal eens tegenstrijdige eisen gesteld zowel bij de aanleg van de HSL als aan de NS, die er op rijdt.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover