Blog: NS en G4
NS en de G4 (de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) lanceerden een goed plan om de grote steden in de Randstad beter en sneller te verbinden met openbaar vervoer en fiets. Daar zijn sterke argumenten voor. De economische groei zit vooral in die vier steden en iedereen is het erover eens dat die groei alleen maar gerealiseerd kan worden als meer mensen zich verplaatsen op de fiets en in het OV. Er is in de media veel napraterij over zelfsturende elektrische auto’s maar die auto’s leiden net als benzine- en dieselauto’s tot verstopping van de steden en lossen daar dus niets op. Als je nu kijkt rond de grote steden zie je dat er overal hard gewerkt wordt aan nog meer asfalt en nog meer beton voor bruggen en viaducten. Het wordt hoog tijd, dat er meer geïnvesteerd wordt in railverbindingen.
Met de Randstad vergelijkbaar is het Duitse Roergebied. Ook daar liggen meerdere steden vrij dicht bij elkaar en rijden er treinen, metro’s, trams en bussen. Het grote verschil met Nederland is dat het Roergebied het Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) kent waarin alle gemeenten, de luchthaven Düsseldorf en meer dan dertig vervoerbedrijven samenwerken. Het VRR heeft één tariefsysteem en een perfect reisinformatiesysteem. Ideaal voor de reizigers. Daar moeten we in Nederland ook naar toe. De wet hoeft er niet voor gewijzigd te worden. De ACM hielp deze week een handje: op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen mogen NS en Connexxion een proef doen met Single Checkin/Checkout mits geen concurrentiegevoelige informatie wordt overgedragen. Welnu: NS heeft geen enkele ambitie om het stedelijk vervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht te verzorgen.
Dus wat belet de G4, de Provincies en NS om een Verkeersverbond Randstad op te richten? En met één tariefsysteem met single checkin/checkout? Dan zal het aantal reizigers spectaculair gaan groeien. Dat is toch de bedoeling?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover