Blog: wat gaat 2017 de reiziger brengen?
Het jaar 2016 was in veel opzichten een goed jaar voor het openbaar vervoer. Het OV groeide bijna overal en vooral in de grote steden. Het traditionele busvervoer op het platteland deelde niet in de groei met uitzondering van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-lijnen. Van Texel tot Eijsden werd geëxperimenteerd met buurtbussen om ook de kleine kernen per openbaar vervoer bereikbaar te houden. De OV-fiets groeide weer spectaculair en de Staatssecretaris kwam met een Fietsconvenant om stevig te investeren nieuwe stallingen bij stations. In Limburg kwam na een hoop gedoe de concessie voor treinen en bussen in handen van Arriva, dat ambitieuze plannen ontvouwde.
Roger van Boxtel herstelde op briljante wijze het vertrouwen in NS en Pier Eringa trok nieuwe directieleden aan bij ProRail. ProRail stelde nog veel te vaak het spoor buiten dienst en had het aantal stroom-, wissel- en seinstoringen niet onder controle, maar met ProRail lijkt het wel de goede kant op te gaan. De permanente problemen bij Schiphol zijn al flink verminderd en dat is verheugend voor alle reizigers in de Randstad.
Het project Rover Jong kwam van de grond en er zijn nu meerdere jongeren bij aangesloten. Een vereniging die leeft moet blijven werken aan zijn toekomst.
2017
De dienstregelingen van NS en andere bedrijven in 2017 bieden een groter en in veel gevallen ook beter aanbod, dat hopelijk tot verdere groei zal leiden. Op de Valleilijn komt een experiment met andere vormen van betalen, maar nog niet het door reizigers gewenste single checkin/checkout. Er zullen zeker veel experimenten komen met makkelijk oproepbare deeltaxi’s om het platteland te ontsluiten als lijndiensten wegvallen. Rover zal in 2017 een symposium organiseren over de toekomst van het OV ten plattelande.
In april komt er eindelijk een uurdienst van Arnhem naar het Roergebied, maar de verbeteringen op de Beneluxlijn laten nog een jaar op zich wachten.
Bepalend voor de toekomst van het OV zijn de verkiezingen op 15 maart en de daaruit voortvloeiende kabinetsformatie. Krijgen we een kabinet dat doorgaat met het storten van asfalt of krijgen we een kabinet dat de milieudoelstellingen van Parijs serieus neemt? Voor de bereikbaarheid van Nederland zijn investeringen in de railinfrastructuur en het onderhoud daarvan hard nodig. Het Openbaar Vervoer heeft onmiskenbaar nog veel groeimogelijkheden maar zonder regie van de overheid lukt dat niet. Rover heeft ook in 2017 genoeg werk te doen.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover