Blog: Den Haag Centraal
Een jaar na de officiële oplevering wordt onder de prima leiding van Jaap Bierman, directeur van der HTM, nog steeds gewerkt aan een verbeterde bewegwijzering van Den Haag Centraal. Op dit station komen de belangen samen van NS Stations, NS Reizigers, ProRail Stations, HTM, de Metropool Regio Den Haag Rotterdam, de gemeente Den Haag en de eigenaar van het onroerend goed boven het station. Ik ben niet van de nostalgie, maar de stationschef der eerste klasse, die de scepter zwaaide op wat eertijds bekend stond als Den Haag Staatsspoor, zou met verbazing gekeken hebben naar ons getob om de bewegwijzering te verbeteren.
Op een fraai scherm in de hal worden mooie reclames geprojecteerd, maar er wordt er geen reisinformatie vertoond. De succesvolle Randstadrail naar Rotterdam staat in de reisinformatie als lijn E maar de richtlijnen van ProRail schrijven een M voor omdat het gaat om een metro. Als u lijn E zoekt moet u het bord M volgen. Wist u als lezer dat Den Haag een metro heeft? De lift ernaartoe mag niet gebruikt worden omdat de gemeenteraad besloten zou hebben dat die lift vandalen aantrekt. En dus moeten moeders met kinderwagens en invaliden maar uitzoeken hoe ze op de tweede verdieping kunnen komen waar de Randstadrail vertrekt. De wc en fietsenstalling zitten verstopt onder de trap. Eigenlijk is dat wel praktisch omdat de OV-fietsen in Den Haag Centraal na negen uur in de ochtend toch niet meer te verkrijgen zijn.
Tegen het plafond hangt een wonderlijke wolk aan lampjes: dat is het ontmoetingspunt, bedacht door de architect. Als u een bekende zoekt, ga dan naar dat wolkje. De kans is groot dat de bekende zich naar de stationshuiskamer begeven heeft omdat het daar warm en gezellig is. De architect is daar niet bij betrokken geweest en waarschijnlijk is mede daarom de huiskamer een succes. De voorgevel is naar Oost-Duits voorbeeld mooi bruin en strak, maar schijnt in de toekomst aan het oog onttrokken te worden omdat er een gebouw voor komt te staan. Heel attent van de gemeente.
Dit is het Nederlandse OV op zijn kleinst. Allemaal organisaties die een deelbelang optimaal behartigen, maar de samenhang en de klant uit het oog verliezen. Klagen over het systeem helpt niet, maar samenwerken met elkaar wel. Rover zal daarvoor blijven gaan.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover