Blog: de hardwerkende Nederlander in de file
In de verkiezingstijd ging het plotseling weer over de hardwerkende Nederlander. Politici, die zelf inderdaad heel hard werken, willen zich graag hiermee identificeren. Daar is niets mis mee. De hardwerkende Nederlander zou niet gebaat zijn bij de invoering van een vorm van rekeningrijden of bij een spitsheffing, werd tijdens de campagnes geroepen. Hier zijn echter vraagtekens bij te plaatsen.
De ervaringen in Londen, Oslo, Stockholm en Singapore met spitsheffingen wijzen uit dat niet-werkenden de drukke weg tijdens de spits gaan mijden. Hier profiteren de hardwerkende mensen van die per se met hun auto naar het centrum willen rijden: de schaarse ruimte wordt voor ze vrij gemaakt. Nog belangrijker: de opbrengsten van de spitsheffingen worden in die steden gebruikt om het openbaar vervoer te verbeteren. En aangezien vele hardwerkende mensen dagelijks met het OV naar hun werk reizen, profiteert daar iedereen van.
De Nederlandse steden lijden onder hele slechte lucht en daar zijn de stadsbestuurders met recht en reden bezorgd om. Daarom willen de stadsbestuurders minder vervuilende auto’s in of rond de stad. Is het in het belang van de hardwerkende Nederlander dat die de slechte lucht inademt?
Economen, vervoersexperts, planologen, ANWB, RAI en BOVAG zijn het erover eens dat beprijzing van autogebruik en investeringen in het openbaar vervoer nodig zijn om Nederland bereikbaar te houden voor de hardwerkende Nederlander. De Minister-President heeft het over het verkeerde populisme. Is het een goede vorm van populisme om de meningen van deskundigen te negeren?
In het openbaar vervoer zitten veel hardwerkende Nederlanders met een studieboek, een laptop of smartphone. In de auto zitten hardwerkende Nederlanders zich te ergeren aan de files. Wat is ertegen om de hardwerkende Nederlander te bewegen om het asfalt in te ruilen voor de fiets of het openbaar vervoer?
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover