Blog: zeg het voort
De klanttevredenheid in het openbaar vervoer stijgt steeds meer. Er worden steeds betere prestaties geleverd door de ov-bedrijven. Dat zou er ook voor moeten zorgen dat op feestjes en partijen steeds vaker positief over het openbaar vervoer wordt gesproken. Dat is ook nodig, we geloven de buurman immers eerder dan de NS. Het is daarom belangrijk dat wij als reizigers blijven vertellen dat het openbaar vervoer goed is. Dat is vele malen krachtiger dan een reclamecampagne van NS.
De vervoerders hebben daarmee eigenlijk twee missies: ten eerste moeten zij zorgen voor tevreden reizigers door een goed product te leveren. Ten tweede moeten die reizigers zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame. Voor die tweede opdracht kunnen ov-bedrijven een voorbeeld nemen aan de luchtvaartsector. De komende weken vliegt Nederland weer uit en zal er weer volop over de vluchten gesproken worden. Dit wordt door de luchtvaartbedrijven zelf gefaciliteerd: zo werd ik onlangs toegevoegd aan een WhatsApp-groep van KLM waarin ik de reis van een vriend kon volgen. Ik werd uitgenodigd om actief te zijn in de groep, bijvoorbeeld door een update te vragen van de vluchtstatus. KLM beloofde onder meer te melden wanneer het vliegtuig geland is, nog voordat de telefoon weer van vliegtuigstand gehaald is.
Een directe toegevoegde waarde voor de dienstverlening heeft dit niet. Weinigen zullen KLM verkiezen boven concurrent Ryanair omdat er een WhatsAppgroep is. KLM verdient op de vlucht geen euro extra door deze dienst. Het zorgt echter wel voor een gesprek onder potentiële klanten en dat betaalt zich voor de KLM op langere termijn vast uit. Meer reizigers voor de KLM vinden wij niet nodig, er zijn immers internationale treinen. Internationaal treinvervoer groeit hard maar kan nog veel harder groeien als alle nieuwe reizigers deze zomer zorgen voor goede mond-tot-mondreclame. Tijd dus om het gesprek op gang te brengen. Wie maakt de Interrailgroep aan op WhatsApp? Wie zorgt ervoor dat Thalys updates gaat geven aan vrienden van reizigers? Als de bedrijven het niet doen, dan moeten wij reizigers het maar doen.
Freek Bos,
Directeur Rover