Blog: treinbonus
Madrid staat door de klimaattop volop in de aandacht. Voorlopig hoogtepunt in de media is Zondag met Lubach, waarbij de presentator liet zien hoe moeilijk en duur het is om per trein naar Madrid te reizen. Net als bij de discussies die in Madrid gevoerd worden, is vooral geld hetgeen waar het om draait. Om de broodnodige investeringen aan het spoor op de rails te krijgen, pleitte Lubach ervoor om vliegtickets te verhogen met een ‘treinbonus’ - inhoudelijk overigens geleend uit een Roverplan. Maar er is zelfs nog meer dan een goedkopere en snellere verbinding nodig om van de trein naar Madrid een alternatief voor het vliegtuig te maken.
Eén van de problemen waar reizigers naar Madrid en vele andere bestemmingen namelijk tegen oplopen, is hoe moeilijk het kan zijn om een treinkaartje te kopen. Als de reis al goed vindbaar is, verkopen de OV-bedrijven deze reis vaak ook nog eens in losse plakjes. De reiziger naar Madrid koopt niet één reis, maar vanuit Nederland gezien minimaal 5 delen van een reis. Juridisch leggen de vervoerders op deze manier alle risico bij de reiziger neer. Trein defect? Eigen risico. Geld terug? Natuurlijk, maar slechts 25% van de prijs van het kaartje, dat alleen dit specifieke onderdeel van de reis dekt. De gemiste aansluitingen, daar gaan wij niet over.
Een treinbonus zal aan dit soort praktijken geen einde maken. Betere Europese regels kunnen dit wel. Vorige week was daartoe een kans, toen de Europese Ministers van Transport zich tijdens een Europese Transportraad mochten buigen over de nieuwe Europese verordening die de rechten van treinreizigers regelt. De kans werd niet gegrepen. De vervoerders mogen hun truc toe blijven passen, zolang de reiziger hiervan maar op de hoogte wordt gesteld.
Daarmee is de kous nog niet af. De Transportraad, het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten allemaal akkoord gaan met de nieuwe reizigersregels. In januari begint hierover het gesprek. Minister Van Nieuwenhuizen kan tijdens de kerstvakantie dus nog mooi al haar collega’s bellen om de misstap recht te zetten en te zorgen dat de Europese reiziger betere rechten krijgt. Dat vraagt geen miljoeneninvesteringen, hooguit een internationale belbundel. Op die manier krijgen we alvast een mooie kersttreinbonus.
Freek Bos,
Directeur Rover