Skip to main content

Blog: houdt een paarse krokodil Eurostar tegen?

Per dag zijn er 51 vluchten van Schiphol naar Londen, zo bleek vorige week uit een rapport van Royal HaskoningDHV. De studie geeft een hoop informatie, bijvoorbeeld dat het marktaandeel van de trein richting Londen kan verdubbelen wanneer barrières worden weggenomen.

Sinds twee maanden rijdt Eurostar een rechtstreekse treinverbinding van Londen naar Amsterdam. De grootste barrière voor reizigers is hier weggenomen: er hoeft niet meer te worden overgestapt. In omgekeerde richting, vanuit Amsterdam naar Londen, moeten reizigers overstappen in Brussel. Dit betekent dus laptop inklappen en stoppen met werken, extra slepen met je koffer en minimaal een uur extra reistijd. Eurostar heeft in Amsterdam en Rotterdam hagelnieuwe controleruimtes laten bouwen, maar die zijn nutteloos omdat de paspoortcontrole niet in Nederland plaatsvindt.

Gevolg: reizigers gebruiken de treinverbinding van Amsterdam naar Londen minder vaak. De extra overstap is een drempel. Het aantal treinreizigers Londen -Amsterdam is het dubbele van de het aantal treinreizigers op verbinding Amsterdam-hink-overstap-sprong-Londen.

De verantwoordelijke staatssecretarissen Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en Harbers (Justitie en Veiligheid) geven aan dat pas in 2020 een directe verbinding mogelijk is. Dat komt volgens het ministerie van JenV omdat het een internationaal ingewikkeld dossier is. Vreemdelingenverplaatsingen, Brexit en “de huidige veiligheidssituatie” spelen een rol, aldus het ministerie. Dat houdt een rechtstreekse trein vanuit Brussel en Parijs naar Londen echter niet tegen.  

Het ministerie van Justitie en Veiligheid kiest een op voorhand traag onderhandelingsproces. Ze willen namelijk een nieuw verdrag in plaats van aansluiten bij bestaande verdragen. De Britse media noemen het al Red Tape, verwijzend naar de onnodige bureaucratie en regelgeving. In Nederland noemt men dit een Paarse krokodil. Wanneer gaat het ministerie op college bij haar collega’s in België en Frankrijk? Zij hebben immers geen paarse krokodillen.

Freek Bos,
Beleidsmedewerker Rover

Internationaal, Blog