Gastblog: Samenwerking cruciaal voor verbetering van het OV
“Ik begin er over te denken mijn OV-abonnement op te zeggen en een auto te kopen”, aldus een reiziger die het afgelopen kwartaal een klacht indiende bij het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Ik kwam opmerkingen van deze strekking verschillende malen tegen tussen de ruim 1700 klachten die tussen 1 januari en 31 maart 2017 bij ons binnen kwamen (zo’n 500 meer dan in dezelfde periode vorig jaar).
Moeten we ons hier zorgen over maken? Ik zou het altijd doen! Waarom vinden reizigers het openbaar vervoer minder aantrekkelijk? Omdat ze te maken krijgen met prijsstijgingen die ze niet begrijpen, omdat de bus plotseling niet meer rijdt waar deze voorheen nog wel reed, omdat aansluitingen van de ene op de andere dag zijn verdwenen. Daarom heb ik in onze recent verschenen kwartaalrapportage een pleidooi gehouden om alle gevolgen van een nieuwe dienstregeling, van een verandering van abonnementsvormen of een andere prijsstelling eerst goed in kaart te brengen voordat zaken daadwerkelijk worden doorgevoerd. En om veranderingen (met redenen!) vervolgens goed te communiceren. Vooral bij de overdracht van een concessie van de ene naar de andere vervoerder krijgt dat soms minder aandacht dan wenselijk is; zie de voorbeelden van de provincies Utrecht en Limburg.
Alles hangt met elkaar samen in het openbaar vervoer. Wat nogal eens wordt vergeten, is dat slecht presteren van een enkel OV-bedrijf van invloed is op de beeldvorming rond het totale openbaar vervoer. Je gaat met de bus naar het station, maar de bus rijdt niet op tijd. Zo mis je de trein en kom je te laat op een afspraak. Het kan ook zijn dat de bus wel op tijd rijdt, maar de trein niet. En soms blijkt dat het kortingsabonnement van het ene vervoersbedrijf geen korting oplevert zodra je overstapt op de bus of trein van een andere vervoerder. In al die gevallen wordt het openbaar vervoer voor de reiziger minder aantrekkelijk. En daarom de gedachte: misschien een volgende keer toch maar met de auto?
Vandaar mijn oproep: laten we gezamenlijk werken aan een verbetering van het openbaar vervoer als totaalproduct. Heb als vervoerder of als vervoersregio niet alleen oog voor de eigen ‘winkel’ en voor het eigen vervoersproduct, maar kijk ook naar de gehele keten. Wat kunt u doen om het openbaar vervoer als geheel nog aantrekkelijker te maken? Hoe kunt u beter samenwerken? Welke invloed hebben uw beslissingen over bijvoorbeeld de dienstregeling of abonnementen op het OV in de buurconcessies? Als we dat echt op het netvlies hebben, wordt iedereen er alleen maar beter van.
Annemarie den Toom
Hoofd OV loket