Blog: FNV staakt
FNV staakt omdat FNV een sterkere en grotere NS wil. Helpt dan een staking? Het gevolg van een staking is dat reizigers in de auto stappen. Leidt dat tot een sterkere of een grotere NS?
FNV vindt dat NS in 2019 moet gaan bieden op de spoorconcessies in Groningen en in Friesland. NS wil dat ook wel, maar de Minister van Financiën heeft dat met steun van de Tweede Kamer verboden. Zou de Minister van Financiën zijn standpunt wijzigen omdat FNV staakt? Of heeft de Minister van Financiën van een demissionair kabinet andere dingen aan zijn hoofd?
FNV wil dat het personeel van de winkels op de stations in dienst van NS blijft. De Minister en de Tweede Kamer vinden het twijfelachtig of het bakken van frites en het verkopen van textiel tot de eigenlijke taken van NS behoort. NS doet zijn best om de greep op de stations te behouden door bedrijven op stations contractueel te binden. Is dat niet de beste oplossing voor personeel, reizigers en NS?
FNV wil op alle dubbeldekkers twee conducteurs. Regelmatige reizigers zien de conducteurs in de trein zelden controleren. Als de trein vol is zijn de conducteurs in de achterste cabine te vinden. Als het stil is, vindt men vaak de conducteur in de Eerste Klasse gezellig keuvelend met een mobiel of een collega. De goede conducteurs niet te na gesproken. Het eerste land waar de conducteur op stille treinen vervangen werd door een vliegende controle was Zwitserland. In Zwitserland is het gebruik van de trein per hoofd van de bevolking tweemaal zo hoog als in Nederland. Wat dat betreft is de actie van FNV effectief omdat het gevolg zal zijn dat conducteurs als duur en overbodig worden gezien. Is dat wat FNV wil?
Tot slot. Bij de kabinetsformatie moet worden beslist over meer investeringen in het OV of in asfalt. Waarom zouden de politieke partijen gaan investeren in een spoorbedrijf dat geteisterd wordt door stakingen?
Wie worden de dupe: de reizigers. Met dank aan FNV. Waarom wordt er niet bemiddeld?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover