Skip to main content

Blog: Luchtvaart Rupsje Nooitgenoeg

thumb Arrien treinHet principe dat de vervuiler betaalt gaat in de luchtvaart niet op. Reizen met het vliegtuig is vaak goedkoper dan met auto of trein. Alle deskundigen zijn het erover eens dat vliegtuigen de lucht ernstig vervuilen en veel te veel CO2 uitstoten. De luchtvaartondernemingen weten dat ook wel en om het geweten van de luchtreiziger te sussen kan er per vliegticket extra betaald worden om de CO2-uitstoot te compenseren. Maar van een reductie van het aantal vluchten is geen sprake.

Integendeel: Schiphol eist op hoge toon een speciale metrolijn van Amsterdam naar Schiphol. Kosten: drie miljard, waar Schiphol zelf geen cent aan mee zal betalen. Schiphol weet drommels goed dat het doortrekken van de Noord-Zuidlijn over bestaand spoor naar Schiphol en Hoofddorp veel goedkoper is. Schiphol wil graag een nieuwe terminal en daarvoor is die metrolijn nodig. Een extra terminal zal nog meer vluchten aantrekken, zorgen voor nog meer luchtvervuiling, nog meer geluidsoverlast en nog meer CO2-uitstoot. Onder het mom van werkgelegenheid worden al deze zaken weggemoffeld.

Te hopen is dat de politiek in Den Haag nuchter blijft en de overspannen eisen van Schiphol en de luchtvaart afweegt tegen de viezigheid die luchtvaart veroorzaakt. Hoe erg is het als er minder gevlogen wordt? Hoe erg is het als het luchtverkeer niet meer plaats vindt over afstanden tot 500 kilometer, waar de trein en de bus een schoner alternatief vormen? Hoe erg is het als er gewoon accijns op kerosine betaald zou worden, zoals ook de brandstof voor auto’s, treinen en schepen wordt belast?

Voor alle duidelijkheid: doortrekking van de Noord-zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp is van belang voor een verbetering van de verbindingen in de Randstad als geheel, maar niet om een ongebreidelde groei van het luchtvervoer mogelijk te maken.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover