Skip to main content

Blog: woon-werkverkeer

thumb Arrien treinVolgens het CBS reisden in 2015 de meeste Nederlanders tussen de 15 en 35 kilometer om bij hun werk te komen. Eerdere onderzoeken van TNO wezen op een afstand tussen de 20 en de 30 kilometer. Het CBS-onderzoek wijst op regionale verschillen maar in de Randstad en Brabant zijn de afstanden het kortst.

De economie groeit en nu de huizenprijzen de pan uitrijzen in de grote steden worden kopers en huurders genoopt om uit te wijken naar de randgemeenten. Dat zal voorspelbaar leiden tot een verdere groei van het woon-werkverkeer.

Het onderzoeksgegeven dat het overgrote deel van de verplaatsingen zich over een korte afstand afspeelt, heeft consequenties voor het spoorvervoer. De forens is best bereid om uit de auto in de trein te stappen, mits de treinreis aangenaam verloopt.

Het accent bij NS ligt nu geheel op intercitytreinen, die het langeafstandsvervoer verzorgen. De maatschappelijke rol van NS vereist juist betere en frequentere sprinters. En dan gaat het niet alleen om de sprinter, maar ook om de kwaliteit van het station. De grotere stations in Nederland zijn doorgaans goed voorzien van fietsenstallingen, verwarmde wachtruimte en een scala aan horecavoorzieningen. Kleine stations zijn vaak nare tochtgaten.

De vraag dringt zich op wie de regie gaat voeren over het woon-werkverkeer. De provincies en de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aanleg van wegen. De provincies en de grote steden zijn verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, maar over de NS en de stations hebben zij niets te zeggen. Dit leidt aan twee kanten tot verkeerd gedrag. NS doet weinig voor sprinters en kleine stations. De overheden hebben de neiging om het woon-werkverkeer op te lossen zonder NS.

Een goed voorbeeld hoe het wel kan is de Randstadrail van Den Haag naar Rotterdam. De metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft de door NS verwaarloosde Hofpleinlijn overgenomen en alle stations in overleg met de gemeenten opgeknapt. Niet NS maar de RET rijdt de treinen. De vervoersvraag is nadien explosief gegroeid. Dat was nooit gebeurd als NS de regie had behouden.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover