Blog: Amsterdam Zuid goed aanpakken
Een goed gebouwd station Amsterdam Zuid kan veel knelpunten in het openbaar vervoer in Amsterdam en de Randstad oplossen. Amsterdam Centraal barst uit zijn voegen. Dat geldt zowel voor het station zelf als voor het stationsplein waar trams, bussen, fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten. Amsterdam heeft dringend behoefte aan een groot en aangenaam tweede station. Vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol is Amsterdam Zuid veel beter bereikbaar dan Amsterdam Centraal. De Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro sluit straks op station Amsterdam Zuid aan op de treinen van NS. Daardoor zal de binnenstad van Amsterdam vanuit de Randstad via Amsterdam Zuid veel sneller bereikbaar worden dan via Amsterdam Centraal.
Er zijn serieuze plannen om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Dat zou het nuttig effect van de Noord-Zuidlijn aanzienlijk vergroten en Schiphol een rechtstreekse verbinding met de Amsterdamse binnenstad bieden.
Er is echter een belangrijk mits. En dat mits is, dat er een goed station Amsterdam Zuid gebouwd gaat worden. De perrons van het huidige station zijn tochtgaten en de toegang tot het station zou in de DDR niet misstaan hebben. De loopafstanden naar de tram en de bussen zijn nu veel te groot. Er ligt een verbouwingsplan, maar dat verbouwingsplan is te krap bemeten en gaat uit van maar twee perrons met vier sporen. Nodig zijn tenminste drie perrons en zes sporen. Dat kost 120 miljoen Euro meer.
De toenmalige staatssecretaris vond dat bedrag in 2015 te hoog. Anno 2017 is duidelijk dat Amsterdam en de Randstad een verkeersinfarct krijgen als er niet geïnvesteerd wordt in het openbaar vervoer. Bij niets doen komt er straks een station Amsterdam Zuid dat al te klein is op het moment dat het geopend wordt. Het Ministerie, de gemeente, de Provincie, ProRail, NS en GVB moeten toch samen in staat zijn om 120 miljoen te investeren. Maar wie voert hier de regie? Ik heb de indruk dat iedereen op elkaar wacht.
Arriën Kruyt,
voorzitter